„Абсурдно, некомпетентно и опасно“: Телекомите за искането за отнемане на лиценза им
Шефката на КЗП направи изненадващо предложение, което на практика може да остави потребителите без комуникационни услуги

© ECONOMIC.BG / Deposit Photos
Абсурдно, некомпетентно и опасно. Така телекомуникационният сектор определи изненадващото предложение на председателя Комисията за защита на потребителите (КЗП) Мария Филипова да се отнемат лицензите на мобилните оператори.
В понеделник регулаторът информира, че Филипова е поискала от Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) да отнеме лицензите на А1, Yettel и Vivacom. Мотивът: „системните нарушения на мобилните оператори“, които според председателя на КЗП се изразяват в „икономическата експлоатация и ощетяване на хората“.
Крайното искане за отнемане на лицензите, което на практика би оставило хората без комуникационни услуги, идва, тъй като според шефката на регулатора се наблюдава системен проблем, който не може да бъде решен с обичайните санкции.
В отговор Алиансът на технологичната индустрия (АТИ), представляващ телеком сектора, излезе с остра позиция срещу последните действия на Филипова, определяйки ги като „безпрецедентна атака срещу телекомуникационния сектор подкопава икономиката, националната сигурност и международната репутация на България“.
Изявлението на КЗП от 20 януари 2025 г. e не само лишено от обективност и правна аргументация, но и изпраща тревожен сигнал към чуждестранните инвеститори и стратегическите партньори на България. Нагнетяването на популистки внушения срещу ключов сектор е безпрецедентен акт, който застрашава сигурността и икономиката на страната.“
От АТИ припомнят, че според доклад на ЕК България е сред четирите държави с най-достъпни цени на мобилни услуги в Европейския съюз, а мрежите в страната са сред най-бързите в света.
В отговор на думите на Филипова, че през последните години не се наблюдава „съществено намаляване на броя на нарушения“ – Алиансът цитира последния годишен доклад за 2023 г. на КРС. Според него „жалбите от потребители на телекомуникационни услуги са намалели с близо 10% спрямо предходната година, а значителна част от разгледаните случаи са били решени в полза на потребителите“. Това според АТИ подчертава, че твърдението на КЗП за „системни нарушения“ като голословно и напълно несъстоятелно.
Предисторията накратко:
- Ескалацията на напрежението идва, след като през декември Yettel обяви повишаване на цените на месечната такса за мобилни услуги от 5 януари, а месец по-късно Vivacom последва примера на своя конкурент.
- Филипова определи действията им като „нелоялна практика“ и издаде заповед за забрана на повишаването на цените.
- Междувременно А1 обяви, че няма да вдига цените.
- А от Yettel заявиха, че ще обжалват съдебно заповедта на КЗП.
Връщайки лентата малко по-назад, сегашното увеличение на плановете от страна някои играчи на пазара идва, след като през последните три години телекомите се възползваха от възможността да индексират цените в отговор на високата инфлация. Действията им отново срещнаха остри реакции, включително силно популистки. През миналата година обаче дебатът узря до съществения въпрос за липсата на равнопоставеност между правата на доставчиците на услуги и тези на потребителите.
Така през март 2024 г. се стигна до споразумение, според което от 2025 г. потребителите ще имат право – без предизвестие и без да дължат неустойка – да прекратят договора си с мобилен оператор в случай на вдигане на цените заради инфлацията, както и възможност за намаляване на месечните тарифи при определени параметри на дефлация.