Транспортното министерство откри 700 млн. лв. неразплатени задължения
Гроздан Караджов ще направи последен опит да спаси една от поръчките за влаковете, но производителите дори вече не отговарят на запитванията

© ECONOMIC.BG / БТА
Около 656 млн. лв. са неразплатените средства през миналата година в Министерство на транспорта. Те ще се прехвърлят за плащане в бюджета за тази година. Това стана ясно от изслушване на ресорния министър Гроздан Караджов в транспортна комисия в парламента.
Освен това ведомството ще се опита с много усилия да направи опит да спаси една от поръчките за влаковете, които се финансират по Плана за възстановяване и устойчивост. Друга новина, която бе съобщена от министъра, е че медицинският хеликоптер, който излезе извън строя преди няколко седмици, вече е ремонтиран и е в готовност отново да извършва полети по въздух за нуждите на спешната медицинска помощ.
Задълженията
Справката на министерството, която е предадена на финансовото ведомство, сочи, че към 31 декември 2024 г. фактурираните текущи разходи са 33 млн. лв., а капиталовите – 96 млн. лв. Дупката в Национална компания „Железопътна инфраструктура“ е в размер на 243 млн. лв., като средствата са за вече извършени дейности, които са сертифицирани и по тях не се спори.
По думите на министър Караджов разсрочените разходи от предходни години в НКЖИ са в размер на 202 млн. лв., а в „Пристанищна инфраструктура“ – 47 млн. лв.
Така общият размер е към 656 млн. лв. Това е "дупката" при нас и тя се пренася за тази година“, заяви Караджов.
Припомняме, че в сряда стана ясно, че неразплатените задължения в Министерство на регионалното развитие са около 1.8 млрд. лв. По-рано в четвъртък пък министърът на финансите Теменужка Петкова заяви, че общо за всички ведомства неразплатените суми са в размер на 4 млрд. лв. Но продължават да идват данни и числото вероятно ще нарасне.
35-те влака по ПВУ
Министър Караджов заяви, че въпросът с изгубената възможност страната ни да подсигури 35 електрически влака със средства по Плана за възстановяване е изключително тежък. По думите му нищо от спецификациите на влаковете не може да се променя вече. Въпреки това той е поискал техническа среща с Европейската комисия, за да се направи последен опит все пак влаковете да бъдат спасени.
Той не пожела да разкрие повече подробности, но заяви, че „имаме 2 – 3 варианта, не искам да ги казвам сега, защото е в интерес на България да не ги разкривам.“
Болката ми е много голяма по тази поръчка. Да изпуснеш над 660 млн. лв., които дава ПВУ, и още толкова от държавата, които са заделени в централния бюджет... не искам да казвам, но трябва да има някакви виновни хора за тази работа“, заяви Караджов.
Припомняме, че хронологията на 35-те влака е дълга. По времето на бившия транспортен министър Георги Гвоздейков бяха обявени няколко търга, които обаче в последствие бяха спирани.
По този повод Караджов заяви, че не му е станало ясно какви са били причините за това и защо търговете не са процедирани много по-рано от август 2023 г., при положение че е ясно, че крайният срок за усвояване на средствата е 30 юни 2026 г. По думите на министъра има негласно споразумение този срок да бъде удължен до септември, но останалите участници от последния търг вече дори не отговарят на запитвания дали ще могат да доставят влаковете дотогава.
Припомняме, че в края на миналата година стана ясно, че България ще загуби въпросните влакове. Тогава ВАС излезе с решение, че приема за основателна жалбата на един от участниците в търга, който твърди, че срокът за доставка е нереалистичен.
Преди това за изпълнител бе избрана полската „Щадлер“, която изненадващо се отказа от поръчката. След това ведомството избра „Песа“, но тогава последва жалба от класирания на трето място консорциум „Билему“. В него участват френската „Алстом“ и българската „РПВ Инвест“, която е индиректно свързана с Васил Божков.
Медицинският хеликоптер
След като на 28 януари единственият за момента медицински хеликоптер не успя да изпълни мисия поради получен сигнал за ниско налягане на маслото, машината е преминала проверка, която е установила, че „никъде нищо не тече“. Веднага след това са започнали консултации с фирмата, която достави машината – италианската „Леонардо“ – като българските механици са установили, че една от платките има бъг, свързан със софтуера, който управлява машината.
Изпратена е и е монтирана новата платка, като в днешния ден хеликоптерът е преминал тестово изпитание. Всичко е преминало успешно и въздушната линейка вече е оперативно готова да извършва мисии.
Караджов съобщи, че между 17 и 20 февруари се очаква да пристигне вторият хеликоптер, а третият – до края на март. Допълни, че двата хеликоптера ще бъдат оборудвани и за мисии в планината.
И още – министърът се заема с изработването на национална транспортна схема, така че жп транспортът да е с приоритет и да е синхронизиран с автобусния.