Защо компаниите гиганти внезапно започнаха да се разделят на парчета
Конгломератите са големи и тромави и Уолстрийт не ги харесва особено

© ECONOMIC.BG / Колаж/БТА
Разделянето е най-новата мода при международните компании гиганти. Само тази седмица Johnson & Johnson, Toshiba и General Electric обявиха планове да се разделят на множество предприятия, а тенденцията може би тепърва се заформя, обяснява CNN в свой анализ. Конгломератите са големи и тромави. Уолстрийт ги мрази, защото не знае как да ги оценява правилно и главните изпълнителни директори и корпоративните бордове най-накрая получават съобщението.
Разделянето на J&J на две компании - една за своите потребителски продукти и друга за своите лекарства и медицински устройства - е най-новата промяна в сектора на здравеопазването. Много други компании от т.нар. Big Pharma, включително Pfizer, Merck и GlaxoSmithKline или вече са отделили големи подразделения през последните няколко години, или имат планове за това. Инвеститорите са готови да плащат по-висока цена за бързо развиващите се предприятия с лекарства, биотехнологии и медицинско оборудване, отколкото търговските потребителски продукти.
Но, както показват разделянето на Toshiba и GE, корпоративните разводи не се ограничават до здравеопазване.
За да оцелеят и да бъдат в крак с пазарните тенденции, компаниите трябва да гледат кои са най-печелившите им направления на бизнес и къде трябва да прекарват по-голямата част от времето и фокуса си“, каза Лиз Йънг, ръководител на инвестиционната стратегия в SoFi, в интервю за CNN Business.
Вълната от разделящите се големи фирми
Технологичният гигант Dell наскоро отдели своя облачен бизнес VMWare в напълно отделна компания, а търговецът на дребно L Brands се раздели на две фирми: Bath & Body Works и Victoria's Secret. IBM пък отдели своето звено за информационни технологии в нова компания, наречена Kyndryl. В резултат на това Kyndryl вече има по-голяма гъвкавост да прави съвместни предприятия с конкуренти в облака на IBM. Пример за това е сделката, която Kyndryl обяви в петък с Microsoft.
Имаме нова свобода да излезем на пазара. Можем да продължим да обслужваме клиенти на IBM, но също така можем да разширим партньорствата с други доставчици на технологии“, каза главният финансов директор на Kyndryl Дейвид Уишнър в интервю за CNN Business по-рано този месец.
Други компании може да открият, че разбиването на подразделения ще им даде по-голяма автономия за изграждане на бизнес отношения, които може да не са имали толкова стратегически смисъл като част от колосален конгломерат.
Отделянето и продажбите на активи също са начин компаниите да променят решенията, от които инвеститорите не са били развълнувани на първо време. Пример са американските телекомуникационните гиганти Verizon и AT&T, собственик и на WarnerMedia.
И двете акции изоставаха от по-широкия пазар през последните няколко години, отчасти поради бавния ръст на приходите и печалбата, но също и от притеснение, че двете компании се отклониха твърде далеч от основния си безжичен бизнес, като сключиха бурни медийни сделки.
Verizon купи AOL и Yahoo и ги комбинира в единица, която първо брандира като Oath и след това преименува на Verizon Media. Придобиването така и не се изплати. Verizon продаде медийното подразделение на Apollo за 5 млрд. долара през септември и запази само 10% дял в него.
AT&T от своя страна планира да отдели WarnerMedia и да го слее с кабелния и стрийминг гигант Discovery. Сделката, която се очаква да приключи в средата на 2022 г., ще създаде нова компания на име Warner Bros. Discovery.