Зеленият преход ще е предизвикателство за работещите в автомобилния сектор
Повече от 14 млн. души са заети пряко или косвено в европейската автомобилна индустрия

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Автомобилната индустрия е на прага на историческа трансформация, свързана със Зелената сделка, спирането на производство на коли с двигатели с вътрешно горене и преминаването към електрическа мобилност. Най-голямо ще е изпитанието за региони, в които на практика икономиката се задвижва от автомобилни производители или компании, свързани с производството на части за коли. За да осигури прехода, Европейският съюз трябва да гарантира мерки и финансиране за преквалификацията на работниците.
Това е основният извод от семинар на тема „Автомобилни региони – справедлив и устойчив преход за укрепване на екосистемите и задържане на таланти“, организиран в рамките на Европейската седмица на градовете и регионите (#EURegionsWeek 2023).
Автомобилната индустрия представлява повече от 7% от БВП на ЕС, като в момента дава работа – пряко или косвено – на повече от 14 млн. души.
Свен Шулце, министър на икономиката, туризма, земеделието и горите на федерална провинция Саксония-Анхалт, коментира, че засегнат ще бъде и секторът на доставките. По думите му много е важно да се анализира какъв ще е негативният ефект върху регионите, които се издържат от автомобилната индустрия.
Подкрепяме прехода, но не трябва да сме ориентирани само към електрическа мобилност.“
Той коментира, че ЕС трябва да има стратегия за трансформация на сектора, която да включва разработването на нови зелени и цифрови технологии, преквалификацията на работната сила и финансова подкрепа за най-засегнатите региони. В Саксония-Анхалт заетите в сектора са 25 хил. души, които
постоянно ме питат като министър какво мисля за бъдещето им.“
Според него забраната за производство на коли с ДВГ не е добра идея, тъй като „в Европа има различни скорости“. Не всеки ще може да си позволи покупката на нови коли. По думите на Шулце дори в Германия новите автомобили са недостъпни за гражданите и заради това най-често се карат употребявани.
Трябва да забавим темпото. Прекалено бързаме. Имаме амбиция, но знаем, че ще е трудно.“
Съфинансирано от Европейския съюз. Изразените възгледи и мнения обаче принадлежат изцяло на техния(ите) автор(и) и не отразяват непременно възгледите и мненията на Европейския съюз или на Европейската комисия. За тях не носи отговорност нито Европейският съюз, нито Европейската комисия.