Ръководителите на влаковото движение ще карат карантина по гарите

От КТ „Подкрепа“ настояват за спешни междуправителствени преговори с цел създаване на „зелени жп коридори“

Снимка: Economic.bg/Архив

Служителите на гарите да карат карантината на работното си място. Това е записано в „Предложения на структурите на КТ „Подкрепа”, работещи в железопътния транспорт, за действия по време на извънредно положение – при зараза с вирус COVID-19“. Документът е изпратен до премиера Бойко Борисов, до председателя на Националния съвет за тристранно сътрудничество – вицепремиера Марияна Николова, както и до министъра на транспорта Росен Желязков. Целта е „гарантиране на непрекъсваем процес за осигуряване движението на влаковете и капацитета на железопътната инфраструктура“.

Ако се наложи да се поставят под карантина работещите по осигуряване движението на влаковете на определена гара, то трябва да се осигури възможност те, ако не се налага да бъдат хоспитализирани, да продължат да изпълняват служебните си задължения в „условията на карантина”, става ясно от писмото на КТ „Подкрепа“ до властта. За целта трябва да се оборудват помещения за почивка в съответната гара (а такива има на повечето гари у нас), които ще се използват от служителите за времето на карантината, когато не изпълняват служебните си задължения. Ако на някоя гара няма такива помещения – да се доставят и оборудват многофункционални жилищни контейнери, като на служителите да се предостави възможност, при съгласие от тяхна страна, да изкарат карантината при посочените условия. В предложението е записано на служителите да се заплаща допълнително възнаграждение за работата им в карантинни условия.

Интересно е да се отбележи, че първоначално това предложение идва от високоотговорни служители на НК „Железопътна инфраструктура“, които поставят въпроса какво би се случило, ако някой от тях е контактувал с доказан вирусоносител. Единственият отговор, разбира се, е поставянето под карантина на него и всичките му колеги. Практически това означава пълно затваряне на съответната гара, тъй като нейните служители - началник гара, ръководител движение, постови стрелочник и др., които осигуряват движението на влаковете, са тясно специализирани и не могат да бъдат заменени от други, още повече, че такива няма. А оставайки на работните си места, макар и под карантина, при пълно съблюдаване на изискванията за изолация, което на всяка гара е възможно, ще се предотврати спирането на жп трафика и съответно - на икономиката поради липса на стоки, суровини и материали, става ясно още от документа, изпратен до държавните институции от КТ „Подкрепа“.

„Ако не предприемем стъпки за решаване на потенциалния проблем още сега, това може да доведе до нарушаване на транспортните потоци и връзки и до застрашаване на националната сигурност“ – пише още в документа. Освен това прилагането на тази мярка няма да натовари осигурителната система, тъй като служителите на НКЖИ по гарите няма да ползват болнични за времето, през което са в карантина, а ще разчитат на допълнително финансово стимулиране само от НКЖИ в съответствие с клаузите на Кодекса на труда и КТД.

Освен това КТ „Подкрепа“ предлага на изпълнителната власт да вземе и всички мерки за създаване на „зелени железопътни коридори“ с цел пренасочване на част от товарния трафик към влаковете – нещо, за което в Economic.bg пишем отдавна. „ С осигуряването на железопътни и комбинирани товарни превози за и от Западна, Централна и Източна Европа, страните от ОНД, Близкия и Среден Изток и скандинавските страни ще се минимизира възможността от пренасяне на заразата“ – пише в предложението на синдиката. По „зелените железопътни коридори“ могат да се осъществяват превози на стоки и суровини чрез непридружени полуремаркета, качени на джоб-вагони, както и да се пропускат безпрепятствено цели композиции, натоварени с контейнери.

За целта е необходимо само спешното договаряне между правителствата на държавите по протежението на всеки „зелен жп коридор“, за което апелираме към изпълнителната власт“ – обясни Марио Нинов, експерт в КТ „Подкрепа“.

„Прилагането на тази мярка ще доведе до по-бързото предвижване на товарите и стоките, разтоварване на граничните пунктове от километрични опашки от автомобили, по-добра и контролирана дезинфекция и недопускане разпространението на заразата и не на последно място използването на по-екологично чист с ниски емисии на CO2 транспорт“ – пише в мотивите към предложението. От КТ „Подкрепа“ предлагат да се разрешат и „придружаваните превози“ на ремаркета, като шофьорите бъдат настанявани в пътнически вагони, което обаче няма да реши проблема с разпространението на COVID-19.




Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: БДЖ | коронавирус

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини