Димитър Костадинов: Пускаме нов спален влак до морето

Пътуването ще е по-евтино в петък, събота и понеделник заради премахване на календарните цени, казва Димитър Костадинов, директор „Маркетинг" в „БДЖ – Пътнически превози" ЕООД

9986 ~ 4 мин. четене

 

- Г-н Костадинов, какво ще бъде новото по отношение обслужването на пътниците през летния сезон?

Основа за подобряването на качеството на обслужване са очакваните 30 нови спални вагона, които ще получим тази година. Първите 12 от тях трябва да дойдат по график до края на май. Те най-вероятно ще пристигнат на няколко партиди от по 4 - 5, но до края на месец май - средата на месец юни са заложени 12 броя. Това означава, че ще предложим на клиентите едно чувствително по-добро качество на услугата.

- В съставите на кои влакове ще включите новите спални вагони?

Във влакове, които пътуват по дългите дестинации - за Варна, Добрич, Русе, Силистра, Бургас, т.е. там, където се търсят спални места. Вагоните са с 10 кабини, всяка от които е с по три места. Предвиждаме да направим и един спален влак София - Варна, съставен от 4 вагона, което ще задоволи нуждите и ще предложи една висококачествена услуга. До края на годината ще дойдат всичките 30 нови вагони, които са закупени с капиталов трансфер и според договора с държавата ще се движат само в страната. Това означава, че ще бъдат задоволени изцяло нуждите от спални вагони, и дори ще пуснем нови дестинации, по които до момента не са се движили спални вагони. Сега правим график как ще бъдат разпределени вагоните. Например, ще включим спален вагон в нощния влак до Русе.

- Откога? С ново разписание ли?

Подготвили сме напълно ново разписание на влаковете, съвсем различно от това, което функционира в момента. Досега разписанията са правени на базата на старите. Новото разписание сме го разработили на база търсене, на база жалби и коментари от страна на наши клиенти. С него ще има влак до Варна през Карлово, досега тази линия я пускахме само през лятото. Ще отменим и някои слабо населени влакове.

- Но ще има влакове по натоварени направления и часови пояси?

Както всички знаят, нашето голямо затруднение е липсата на изправни вагони. Поръчката за ремонт на 169 вагона се забавя. До седмица стартираме нова процедура за ремонт на още 219 вагона, която трябва да излезе до два месеца, за да започнат да се ремонтират и тези вагони. Надявам се, че по новия график ще се движат доста ремонтирани вагони, с които да задоволим потребностите на нашите клиенти. Новият график е направен на чисто търговски принцип. До дни стартираме маркетингово проучване, на което да стъпим, за да изградим цялата си маркетингова политика в „БДЖ - Пътнически превози".

- Търг ли ще обявите за проучването?

Ще обявим конкурс за маркетингова агенция, която ще извърши проучването. Но ще включим и наши служители в преброяването на пътниците и анкетите. Ще направим анализ на всички анкети, жалби и цялата събрана информация. Ще се проведат интервюта и т.н. Процедурата е един месец, а за още месец ще се извърши проучването.

- Уикенд влаковете до Варна и Бургас ще пътуват ли това лято?

Уикенд влаковете няма да пътуват под това име, а както са заложени в новия график. Например, нощният влак от София през Карлово за Варна ще пътува от 1 юли до 15 септември. В лятното разписание ще има и нови влакове, сезонни влакове, както и влакове с увеличени състави.

- Синоптиците предричат горещо лято.

Стараем са да ремонтираме климатиците, за да няма затруднения през сезона. Подготвили сме се за това лято.

- Други новини, които касаят пътниците?

До края на този месец във всички крайградски влакове кондукторите няма да продават билети, а ще има билетни касиери. На необслужваните гари те ще продават билети на входа на първия вагон. Стартирахме пилотно новата система за продажба и проверка на билетите по линиите София - Драгоман и София - Мездра, като командировахме билетни касиери. Резултатът е увеличение на събираемостта на приходите. В момента назначаваме служители на постоянен трудов договор.

- С колко се е увеличила събираемостта?

Със 100% за продажбата на билети и карти по направлението София - Драгоман. За една седмица от 11 продадените карти са се увеличили на 80. Това е една малка дестинация, но въвеждането на тази схема за цялата страна ще доведе до масиран ръст на приходите. Ще продължим с проверките на кондукторите и на клиентите.

- Как ще се променят календарните цени на билетите? Досега билетите за някои т.нар. календарни влакове бяха с 20% по-високи.

Преди две седмици Съветът на директорите на „Холдинг БДЖ" ЕАД отмени календарните цени. Има нови ставки, които са внесени в Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията и чакат одобрение. Ще премахнем увеличението от 20%, което съвсем естествено ще облекчи пътниците. Ще въведем и нова твърда тарифа за санкциониране на нередовните пътници. Санкцията ще бъде според категорията на влака - за пътнически влак - 20 лв., за бърз - 30 лв. и за ускорен бърз с предварителна резервация (експрес) - 40 лв. Досега беше според изминатите километри, през които пътникът се е возил без билет, което няма как да се докаже и се заплащаше минималната санкция. Другата новина е, че в края на месеца ще започнем тестването на новата информационна система.

- Какво ще предложи тя?

Резервация и продажба на билети отвсякъде на билетните каси, за всички видове влакове в реално време. В момента това става по телефон, на хартия, и се получава объркване... Всеки един билетопродавач ще може да вижда конфигурацията на вагона, резервираните места и така няма да има дублиране.

- Как минаха пътуванията през последните празници?

Направихме необходимата организация, за да няма претоварване на влаковете, каквото се получи по Великден.

- Какво стана с рекламите във влака?

В момента оценяваме рекламните площи и ще стартираме процедура...

- Обявяват ли се вече гарите, на които спират влаковете, както в метрото?

В мотрисите „Дезиро” има такова обявяване. В ремонтираните вагони, например в „Янтра” експрес, който пътува до Горна Оряховица и е с постоянен състав, има озвучаване. Там даже е пусната тиха музика и пътуването е с много добро качество.

Таня Киркова

Подкрепи Economic.bg