Безалкохолната бира ще е следващият пазарен хит
Това е много малка пазарна ниша, но големите пивовари се надпреварват да влязат в нея
Когато супер почитателят на крафт бира Стив Дас се отказа от алкохола по здравословни причини, той решава да търси качествен неалкохолен заместител. Не можа да намери такъв, така че стартира собствената си пивоварна.
"Когато започнах да разговарям за това с приятели и инвеститори, те попитаха дали съм си ударил главата, или нещо подобно", казва Дас пред CNN Money.
Но Дас има нещо наум: пивоварната му Nirvana Brewery в Лондон вече произвежда 3200 литра нискоалкохолна и безалкохолна бира на седмица и продава в магазини като Whole Foods.
Това все още е много малка ниша, но големите пивовари се опитват да навлязат в нея.
Това е така, защото пиещите се обръщат към сладки, които не идват с бръмча. Те все повече се притесняват за здравните рискове, свързани с алкохола.
Глобалното потребление на традиционна бира спада през 2015 и 2016 г. Но пазарът на безалкохолна бира нараства с 5% през 2016 г., според изследователската фирма Euromonitor International.
Anheuser-Busch InBev, която пусна през 2008 г. безалкохолни версии на най-популярните си марки Budweiser и Corona, прогнозира, че до 2025 г. продажбите на нискоалкохолна или безалкохолна бира ще достигнат зашеметяващи 20% от продажбите на бира.
Heineken също пусна конкурент - Heineken 0.0 - през миналия май, а собственикът на марката Guinness Diageo последва примера през януари с Open Gate Pure Brew.
Carlsberg, която произвежда бира без алкохол от 2015 г., очаква приходите от този продукт да нарастват три пъти по-бързо от общите продажби на бира.
Пивоварите реагират на променящите се вкусове на потребителите, но има и още един мощен стимул, движещ тенденцията: Безалкохолната бира генерира 1,5 пъти повече приходи, тъй като при нея не се плащат такси за алкохол.
От Heineken казват, че пазарът на безалкохолна бира нараства с 9% годишно във Великобритания.
Но производителите все още предстои да убеждават пиещите, че бирата с 0% алкохол има своите предимства.
За момента репутацията й не е добра, признава Дас.
Рекламният език вече става все по-положителен, според Euromonitor International. Рекламите наблягат на това какво бирата може да предложи по отношение на аромати и природни съставки, като се отдалечават от темата за липсата на алкохол в нея.
От изследователската компания Mintel казват, че пиещите са все по-отворени към идеята за безалкохолна бира, като 33% от испанците и 23% от германците вече я пият понякога. Германската пивоварна компания Erdinger предлага на всеки бегач в Берлинския маратон пинта безалкохолна бира при преминаване на финалната линия.