DHL разширява капацитета и възможностите си в България
С новата логистична база производителността на компанията се увеличава с 50%
Румен Иванов, управител на DHL България:

© ECONOMIC.BG / Economic.bg/Красимир Свраков
Международният гигант в куриерските услуги DHL преди дни официално отвори първия по рода си логистичен център у нас. Той се намира в близост до Летище София и е възможно най-близо до пистите, което ще помогне за оптимизация на дейността. За новата база, бумът на куриерския бизнес и бъдещите планове, разговаряхме с управителя на DHL България Румен Иванов.
- Как ще се отразят на бизнеса последните придобивания в сектора?
- Неминуемо ще има отражение, но върху вътрешните куриерски услуги, или т.нар. „domestic business”, а за нас той не представлява основен фокус и приоритет. За DHL Express както в България, така и на глобално ниво, основен фокус са международните експресни въздушни доставки. Тоест, ние ще продължим да обслужваме настоящите клиенти, за които предлагаме услугата "доставка на местния пазар". Ще продължим и да държим на основните си приоритети и фокуси по отношение на развиването на международния ни бизнес и обслужването на международните въздушни пратки. Затова е и тази инвестиция, затова се преместихме толкова близо до Летище София - за да оптимизираме процесите си и да помагаме на нашите клиенти да развиват успешен бизнес.
- DHL планира ли подобни стъпки в България?
- Към момента нямаме подобни планове и това не е част от стратегията на компанията на местния пазар.
- Какво наложи преместването на DHL в нов логистичен център?
- Основната причина да се преместим беше фактът, че бизнесът ни расте и се развиваме изключително здравословно в последните години. В предишната локация изпитвахме капацитетни проблеми да обслужваме по най-ефективен начин нашите входящи и изходящи пратки. Премествайки се на настоящата локация, постигаме съответствие с всички глобални и оперативни стандартни процедури, на езика на DHL, и в семейството на компанията - непосредствена локация, която граничи с перона на летището, автоматизирана сортировъчна система и възможност за директно натоварване на куриерските ни автомобили. Всичко това в съвкупност намалява времето за обработка на нашите пратки и дава възможност да разширим оперативния си прозорец, така че да имаме по-голяма възможност да обслужваме пратките и да сме по-близо до бизнеса на нашите клиенти.
- С колко ще се намали времето за обработка и изпращането на пратка?
- Към момента в условията на автоматично сортиране на пратките, всяка една от тях преминава през системата за по-малко от една минута. В предишната локация нямахме съоръжение от подобен тип и сортирането на пратките се правеше ръчно и манипулациите бяха до голяма степен ръчни. В настоящата локация производителността и продуктивността ни се повишава с около 50%. Ако преди оперативният ни процес в склада беше около два часа, сега той е час-час и петнайсет минути.
- Новият логистичен център не е пряка инвестиция на DHL, а компанията е под наем в него, като той е построен по ваши изисквания. За колко години сте наели сградата?
- Цялата сграда е построена на база стандартизирани технически изисквания от DHL, които са общовалидни за цялата ни мрежа. Мястото не е наше, сградата беше построена изцяло по наше желание и ние сме под наем, като периодът на първоначалния договор е 10 години. Има и възможност за продължаване на договора два пъти за по 5 години.
Бизнесът ни се развива прекрасно и здравословно благодарение на това, че има много български компании, които са международно ориентирани и които имат куража да излязат и да предлагат продукти и услуги на международните пазари.
- Къде се подрежда DHL спрямо конкурентите си в страната?
- Ако трябва да се сравняваме с нашите конкуренти при експресните международни въздушни пратки, последните пазарни проучвания, които правихме преди няколко години, показаха, че нашият пазарен дял е над 60%.
- Как автоматизацията влияе на работните места в куриерските услуги?
- Автоматизираното сортиране дава изключителна възможност за намаляване на времето за обработка на пратката в терминала, но все пак то изисква друг тип квалифицирани служители, които да обслужват тази високоинтелигентна автоматизирана система. Това, в съвкупност с непрекъснатото увеличаване на броя на обработените пратки, смело мога да кажа, че през последните години има сериозен ръст на персонала на DHL. За последните десет години в България персоналът на компанията нарасна с близо 100% - към момента имаме 450 служители. В новата логистична база работят около 250 души, за сравнение преди бяха 150.
- Онлайн търговията ли е основният двигател на куриерския бизнес и причината за динамичното развитие през последните 10 години?
- Може да се каже, но не само. Това върви паралелно със съществуващия b2b модел, който ние обслужваме. Това е комбинация от ръста на абсолютно всички наши клиенти и партньори през годините, които са основно b2b. Динамиката се дължи на това, че в страната бяха отворени много индустриални предприятия, инвестира се сериозно, особено в текстила и в мобилната индустрия. Но електронната търговия е един от най-бързо развиващите се сегменти, тъй като все повече компании разработват продукт или нещо, което могат конкурентно да продадат на международния пазар. Онлайн бизнесът е един от най-добре развиващите се и растящи вертикали в нашата сфера, но не само. Ние разполагаме с редица клиентски приложения, които подпомагат електронните търговци, опитваме се да бъдем техен партньор и консултант, да стъпват на нови пазари и да изнасят продукцията си.
- От кои сектори са основните клиенти на куриерските услуги?
- Ако говорим за електронните търговци, основните ни клиенти са от областта на модата, текстилните изделия, парфюмерийните изделия, електронните компоненти и др.
- Какви са бъдещите ви планове в България?
- Не инвестираме само и единствено в София, където е сърцето на дистрибутивната мрежа. През последните години инвестирахме и в останалите градове на страната. Открихме нови офиси в градове като Пловдив, Бургас, Велико Търново. Готови сме да инвестираме навсякъде, където има бизнес от нашата логистична експертиза и подкрепа. Ние току-що завършихме този изключително успешен за нас проект. Няма да бъда учуден, ако скоро на хоризонта се повяват нови бизнес начинания и проекти, в които ще се наложи да инвестираме и да разширяваме капацитета и оперативните си възможности.