Училищата ще могат да правят сборни паралелки при нов локдаун
МОН посочва, че необходимото условие за безопасно присъствено обучение през следващата учебна година е по-висок дял на работещите в системата на образованието да бъдат ваксинирани срещу COVID-19

© ECONOMIC.BG / Pixabay
Директорите на училищата ще имат възможност да правят сборни групи и паралелки за присъствено обучение на ниво клас, дори ако останалата част от образователната система е в дистанционен режим на обучение (напр. сборна паралелка от всички седми класове). Това е една от мерките, препоръчани от образователното министерство в анализ на миналата учебна година, която беше белязана от дистанционно обучение.
Въпросният анализ установи намаляваща ангажираност и мотивация на учениците по време на онлайн уроците, задълбочаващи се неравенства между най-силните и най-слабите, риск от отпадане за голяма част от младежите и т.н.
Специален акцент в него е поставен върху учениците в риск от отпадане от училище - тези от бедни семейства, от селски училища и т.н. Според МОН те трябва предварително да се идентифицират от училищата, да се планират дейности за подкрепа и с уязвимите деца да се работи приоритетно присъствено.
За да не се допуска задълбочаване на съществуващите проблеми, образователното министерство препоръчва да се гарантира максимално дълъг престой в училище, а към обучение в електронна форма да се преминава само в краен случай на местен принцип и според спецификите на училището. Дори и при наложително затваряне на национално ниво, училищата трябва да осигуряват възможност за присъствено обучение на класове с по една паралелка във випуск, каквито има в малките учебни заведения, препоръчва още анализът.
През миналата учебна година училищата на няколко пъти бяха затваряни изцяло на национално ниво, след което присъственото обучение бе възстановявано на ротационен принцип за отделни класове. Най-малките - от първи до четвърти клас, учиха в голяма част от времето присъствено.
"Тъй като до 15 септември има повече от месец, все още е рано да се правят прогнози за присъствено или неприсъствено начало на учебната година", казват от МОН и уверяват, че правят всичко възможно учебната година да започне присъствено, но окончателното решение - локално или национално, ще зависи от епидемиологичната ситуация и противоепидемичните мерки, разпоредени от МЗ. До края на месеца оттам ще подготвят Насоки за обучение по време на пандемия.
В анализа си МОН посочва, че необходимото условие за безопасно присъствено обучение през следващата учебна година е по-висок дял на работещите в системата на образованието да бъдат ваксинирани срещу COVID-19.
"Едва 4% от училищата и 3% от детските градини са постигнали над 70% ваксиниран персонал, а в съответно 64% и 75% от училищата и детските градини по-малко от 30% от педагогическите и непедагогическите специалисти са ваксинирани. Статистиката на практика означава, че при липса на промяна в процента ваксинирани, нова вълна от вируса ще доведе отново до затваряне на учебните заведения. Може да се очаква и значителна загуба на животи сред педагогическия и непедагогическия персонал от COVID-19 и свързаните с него заболявания", предупреждава МОН.
Според данните от началото на юли т.г. в страната са ваксинирани около 30% от учителите.