Европейската индустрия се бори с растящите цени на енергията
Все повече компании спират работа или прехвърлят производството си в Азия

© ECONOMIC.BG / Pixabay
Европейските индустриални гиганти от месеци се опасяват, че недостигът на газ тази зима ще доведе до ограничаване на производството. Парадоксът е, че дори да има налично гориво, налице е вероятността компаниите да не могат да си го позволят.
Не става въпрос за спиране на работа. Става въпрос за цени, за разходи“, каза пред Bloomberg Кристиан Левин, главен изпълнителен директор на Traton SE, подразделение за производство на камиони на Volkswagen AG.
Европа плаща седем пъти повече за газ, отколкото САЩ, което подчертава драматичното намаляване на промишлената конкурентоспособност на континента и заплашва да нанесе трайни щети на икономиката му. Докато руският президент Владимир Путин удвоява военните си усилия в Украйна, има малко признаци, че газовите потоци – и значително по-ниските цени – ще бъдат възстановени в Европа в близко бъдеще.
Знак за икономическа трансформация
В Германия – най-голямата икономика в Европа – се наблюдава намаляване на обичайния си търговски излишък, тъй като скокът на разходите за вносна енергия компенсира износа на автомобили и машини с висока стойност, а химическите компании започнаха да прехвърлят производството си извън страната. Миналия месец производствените цени в Германия скочиха с рекордните 46%.
Производителят на пластмаси Covestro няма да прави инвестиции за растеж в Европа, ако кризата се запази, а вместо това ще погледне към Азия.
Компанията може да си осигури енергия на цени 20 пъти по-ниски от тези на германския и европейския спот пазар“, заяви главният изпълнителен директор на Covestro Маркус Щайлеман.
Volkswagen – най-големият производител на автомобили в Европа – предупреди по-рано тази седмица, че може да прехвърли производството си от Германия и Източна Европа, ако цените на енергията не се понижат.
Този уикенд канцлерът Олаф Шолц ще пътува с група бизнес лидери до Близкия изток, където се опитва да сключи сделки за втечнен природен газ (LNG) със Саудитска Арабия и Катар, за да компенсира съкращенията на Русия.
По думите на германски служители преговорите ще са трудни, тъй като доставчиците на газ, включително Катар, играят твърдо по отношение на цената и продължителността на потенциалните споразумения. Дискусиите с доставчиците в Европа и Северна Америка се оказаха също толкова сложни, което подчертава трудната борба, пред която е изправен Шолц, за да осигури доставки на цени, които да поддържат конкурентоспособността на германската икономика.
Covestro очаква сметките й за гориво да достигнат 2.2 млрд. евро през 2022 г., което е почти четири пъти повече от разходите й през 2020 г., годината преди Русия да започне да съкращава доставките на газ за Европа.
При сегашното равнище на цените енергоемката германска промишленост вече не е конкурентоспособна в световен мащаб. За редица химикали вносът от САЩ или Китай вече е по-евтин, отколкото местното им производство“, заяви говорителка на Covestro.
Където е възможно, производителите, включително Volkswagen и BMW, преминават от газ към нефт или въглища, за да поддържат работата на съоръженията. Но някои енергоемки производства – като метали, хартия и керамика – станаха неизпълними, което кара все повече компании да спират работа, да прехвърлят производството си в чужбина или, като химическият гигант BASF SE, да внасят важни материали като амоняк от конкуренти. Mercedes-Benz всъщност увеличи производството на ключови автомобилни части, за да се запаси, в случай че се наложи да затвори германските си заводи.
„Тези затруднения нанасят трайни щети на индустриалното ядро на нашата икономика“, каза Кристиан Зайферт, управляващ директор на VIK, група, която представлява енергоемки компании.
Ние спешно съветваме политиците да предприемат решителни действия, за да не изостанат Германия и Европа като места за бизнес в международен план“, допълни той.
Правителствата в цяла Европа, където индустриалното производство съставлява около една четвърт от икономиката, предприемат спешни действия за укрепване на комуналните услуги и смекчаване на въздействието на кризата. Тази седмица Обединеното кралство обяви план на стойност около 40 млрд. паунда. Планът предвижда ограничаване на цените на едро на енергията, които се включват в договорите за доставка на газ и електроенергия за предприятията за период от шест месеца.
Германия, поради голямата си зависимост от руския газ, е засегната по-силно от недостига на енергия, отколкото много от съседните й страни. Останалата част от континента все пак е подложена на сходобно напрежение. Във Франция производителят на стъкло Duralex, намиращ се близо до Орлеан, заяви, че поставя пещта си в режим на готовност за 5 месеца, въпреки че портфейлът с поръчки на компанията е пълен и продажбите растат.
Продължаването на производството на сегашните цени би било финансово отклонение“, заяви Жозе-Луис Лакуна, президент на Duralex, която изнася в 110 държави и чийто модел Picardie е включен във филма за Джеймс Бонд Skyfall.
В четвъртък френският президент Еманюел Макрон призова малките и средните предприятия да се въздържат от подписване на нови договори за доставка на енергия на „безумни цени“, като заяви, че правителствата са в процес на предоговарянето им.
Залогът е може би най-висок в Германия, където индустриалното производство съставлява около 30% от икономиката и в него са заети около 1.15 млн. души. Енергоемките заводи в цялата страна произвеждат всичко – от компоненти за скоростни кутии на автомобили до химикали за лекарства и пластмаси за ежедневна употреба. Компанията Covestro, която произвежда материали за строителната и автомобилната промишленост, заяви, че търсенето започва да се свива.
Бавно губим клиентите си. Имаме увеличен брой фалити, увеличен брой затваряния на предприятия и много ограничени покупки“, призна Щайлеман.
Тази седмица Германия заяви, че ще национализира Uniper – най-големия вносител на газ в страната – с капиталова инжекция от 8 млрд. евро. Правителството е готово да наложи и такса върху газа от 1 октомври, която разпределя тежестта на растящите енергийни цени на едро върху домакинствата и предприятията.
Предприятията осъдиха този план.
„Нашите компании вече не могат да се справят с допълнителните тежести. Ситуацията става все по-драстична“, заяви Волфганг Гросе Ентруп, председател на химическата асоциация VCI – организация, която представлява компании като BASF и Evonik Industries, ключови доставчици на германския автомобилостроителен сектор.