Превозвачите искат решения за проблемите на тол системата от новата власт
Транспортният министър Гвоздейков разговаря с бранша и е поел ангажимент за среща с МРРБ
Новият транспортен министър Георги Гвоздейков проведе среща с транспортния бранш относно развитието на товарните и автобусни превози. Въпреки че в прессъобщението на ресорното ведомство акцент е поставен върху липсата на шофьори, който е наистина голям проблем за сектора, то основната тема на разговор е била тол системата и предстоящото ново увеличение на таксите, коментираха за Economic.bg от Камара на автобусните превозвачи в България (КАПБ).
По думите на председателят на КАПБ Димитър Димитров Гвоздейков е поел ангажимент за обща среща и с регионалния министър Андрей Цеков, на която да бъдат обсъдени проблемите с тол системата. Димитров казва, че ще настояват за цялостен одит.
Надяваме се, че срещата ще е другата седмица, тъй като тол системата е голям проблем“, обясни Димитров.
Допълни, че на нея браншът ще настоява за възможност за предеклариране на тол сегменти, тъй като заради неизправни бордови устройства системата начислява огромни глоби на превозвачите. Според него в момента Тол управлението събира повече пари от глоби, отколкото от пътни такси. В периода януари-март тази година са издадени 28 хил. електронни фиша на превозвачите, докато при предходните три години техният брой е между 7 и 8 хил. на година, става ясно от информация от АПИ, предоставена на КАПБ по ЗДОИ.
Сумите, начислени от глобите, не са събрани, но ние като бранш не може и да ги калкулираме в ценообразуването на услугите.“
Според Димитров въпросното предеклариране е дори по-голям проблем от очакваното второ повишение на тол тарифите, което трябва да влезе в сила от 1 юли. С приетите промени в Закона за пътищата предекларирането стана възможно, но от 1 януари 2024 г. заради необходимост от техническа настройка на системата. До тази дата обаче браншът продължава да трупа глоби, а не е ясно и за какъв период от време ще имат възможност да предекларират данните.
Припомняме, че повишаването на тол таксите бе договорено от бившия регионален министър Гроздан Караджов в редовния кабинет „Петков“. Властта и секторът постигнаха договорка да въведат увеличенията в две стъпки – първите 50% влязоха в сила от 1 юли 2022 г., а второто увеличение бе заложено за 1 януари 2023 г. Превозвачите вече плащат и за преминаване през второкласната пътна мрежа в страната, за която допреди това ставката бе 0 ст./км.
С идването на служебното правителство и с мотива, че инфлацията в страната е висока, кабинетът отложи второто поскъпване с половин година – до 1 юли 2023 г. През април по време на управлението на служебния министър Иван Шишков стана ясно, че се обсъжда увеличението да влезе в сила, но само за международните превозвачи, а за българските да има диференцирани намаления на ставките за изминат пробег. Такова проекторешение обаче така и не бе входирано.
Председателят на КАПБ обяснява, че всъщност предложението им е от отстъпката да се ползват не само българските превозвачи, но и транзитния трафик заради несъответствието между качествата на пътищата и цената, която трябва да се заплаща за преминаване през тях. Така Европейската комисия най-вероятно няма да разглежда мярката като дискриминационна.
Новият кабинет не е предприел стъпка за въвеждането на такива отстъпки до момента. Предстои да стане ясно дали в бюджета на финансовия министър Асен Василев ще бъдат заложени отстъпките, за които превозвачите настояват. Без проекторешение, което отново да отложи поскъпването, то най-вероятно ще влезе в сила, както е заложено от 1 юли.
Информацията от министерството
От прессъобщението на ресорното ведомство става ясно, че превозвачите са изтъкнали липсата на шофьори, като основен проблем пред сектора. По думите им бизнесът се нуждае от 3000 водачи на автобуси и камиони. Поставен е въпросът за скъсяване на времето за получаване на разрешение за работа на водачи от страни извън Европейския съюз, както и създаване на целенасочена държавна политика за подготовката на кадри в България.
Министърът на транспорта Гвоздейков посочи, че ще постави този въпрос пред всички отговорни институции, така че да се намери най-доброто решение. Ще бъде изследван и опитът в други европейски държави.
Политиката в транспортния сектор ще се прави съвместно с бранша, така че да бъде осъвременена. В мое лице може да виждате партньор. Ще търся баланса за решаването на проблемите, защитавайки интересите на бизнеса, държавата и хората“, подчерта министър Гвоздейков, цитиран от МТС.
Обсъдени бяха и въпроси, свързани с въвеждането на европейското законодателство за командироването на водачите, тол системата, предприемане на действия за справяне с нерегламентираните превози, ускоряване на нормативните промени в сектора, както и запазване на средствата в бюджета за субсидии и компенсации на автобусните превози.
Очаквам максимално бързо, заедно с ваши представители и експерти от министерството, да бъдат разгледани най-спешните и основни приоритети“, заяви Гвоздейков.