Хората в Япония наемат коли, но после не ги карат
Вижте за какво реално ги използват

Повече хора, които харчат пари за наемане или споделяне на автомобили го правят, защото имат крайна цел и дестинация, до която трябва да стигнат по някакъв начин. Те се нуждаят от вид транспорт, а шофирането е най-популярният и ефективен метод за пътуване между две точки. Но колата не е само това – в свят, в който закритите пространства са все по-социални и недостъпни за хората, те предоставят място и за уединение.
Японската услуга за наем на автомобили Orix е открила това наскоро, след като е установила, че много от клиентите й са наемали колите си, но не са ги карали. Както съобщава The Asahi Shimbun, цитиран от The Verge, компанията е разгледала данните за изминатите километри и е открила, че определен брой от нейните превозни средства са били върнати, след като „не са пътували нито един километър“. Times24 Co., водещ доставчик на услуги за споделяне на автомобили с повече от 1,2 милиона регистрирани потребители, съобщава за същото.
За да разберат какво се случва, двете компании проведоха проучвания между своите клиенти. Това, което са открили, говори много за нашите съвременни концепции за работа и лично пространство, както и за постоянно присъстващата нужда да зареждаме нашите електронни устройства.
Един от участниците в проучването заявява, че наема превозни средства, за да подремне или ги използва за работно място. Друг човек е складирал чанти и други лични вещи в колите, защото близките места за оставяне на багаж са били пълни.
Вследствие на земетресението и цунамито от 2011 г. в Източна Япония, автомобили под наем също се използваха за презареждане на мобилните телефони.
„Наех кола, за да обядвам в нея, тъй като не намерих свободно място, за да седна“, казва 31-годишен ползвател на услугата, който живее в префектура Сайтама, близо до Токио. Други потребители разказват, че е много по-лесно да дремнеш в кола под наем, от колкото да намериш къде. Освен това излиза по-евтино от т.нат „киберсейфове“.
Споделянето на автомобили е широко популярно в Япония. Автомобилите са достъпни и лесни за намиране. Клиентите могат да ги резервират за няколко часа или цял ден през своите смартфони. Това струва около 400 йени (по-малко от 4 долара), за да се използва автомобил за 30 минути. Такива могат да се наемат от 12 000 паркоместа в Япония.
Идеята автомобилът да се използва като място за дрямка, телефонна кабина или дори частно студио за записване на рап сесии в YouTube, е завладяваща и подчертава как основната функция на услугата винаги е обект на интерпретация. Въпросът е: как ще реагират компаниите за споделяне на автомобили?