„Къртицата“ започна да копае за столичното метро до „Слатина“ (галерия)
Разширението на третия метродиаметър с дължина от 6 км трябва да бъде завършено до средата на 2026 г.
© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Тунелопробивната машина започна работа по пробива на тунелите за разширението на третия метродиаметър, който трябва да стигне до „Слатина“. Т.нар. „къртица“, която носи името „Витоша“, тръгна от стартовата шахта на станцията при бул. „Цариградско шосе” в посока към метростанцията до зала „Арена София” и София Тех парк.
На официалната церемония присъстваха кметът на София Васил Терзиев, директорът на „Метрополитен“ Стоян Братоев и др.
Метрото е стратегически приоритет за града. Така е било при предишната администрация, така е и сега, надявам се така и да бъде занапред", заяви столичният кмет, цитиран от БТА.
По думите му метрото е тясно свързано с развитието на града, тъй като е гръбнакът на градския транспорт.
Машината тежи 1600 тона, дълга е около 86 метра, а главата й е 9.4 метра в диаметър. Предвижда се машината да постига среден напредък по над 10 метра на ден. Произведена е специално за условията на проекта от водещата в тази област немска компания „Херенкнехт“.
Припомняме, че първа копка бе направена в края на 2023 г. Строежът на всичките 6 станции ще струва 540 млн. лв. без ДДС, от които 106.6 млн. лв. от Кохезионен фонд и 433.4 млн. лв. заем от ЕИБ и съфинансиране. Строителството трябва да приключи до средата на 2026 г., а цялата отсечка да бъде пусната в експлоатация през 2027 г. По данни на „Метрополитен“ 75 хиляди столичани ще използват станциите.
Другите метростанции
Освен 6-те станции до „Слатина“, в строеж са още три други от разширението към „Левски Г“, както и междинната станция в „Обеля“. Общо 10-те нови станции трябва да бъдат пуснати в експлоатация през 2027 г.
Работата по трите метростанции към „Левски Г“ е изпълнена на 70%, като 3-километровото трасе трябва да е готово в средата на следващата година. Участъкът се финансира от Плана за възстановяване и устойчивост в размер на 217.5 млн. лв. без ДДС и се очаква да обслужва над 40 хил. души.
Метростанцията в „Обеля“, чието изграждане започна в края на 2023 г. , ще приключи през есента на 2026 г. Дейностите са завършени на 30%. През тази година пък предстои да се отворят новите тунели и да бъдат присъедини към мрежата на метрото.
След като новата станция бъде готова, общо 12 хил. души от три ж.п. направления и жители от „Обеля“ и „Модерно предградие“ ще могат да използват метрото. Станцията ще прави връзка с влаковете по жп направление Драгоман, Кюстендил и Божурище, както и с автобусния транспорт.
Стойността на въпросната станция е 47 млн. лв. без ДДС, като 12 млн. лв. засега са осигурени от държавния бюджет и Столична община. „Метрополитен“ и новият транспортен министър Гроздан Караджов се надяват останалата сума да бъде подсигурена от Програма „Транспортна свързаност“.
Успоредно с изграждането на 10-те нови метростанции се извършват предварителни проучвания за бъдещи разширения на метрото към „Студентски град“.