„От кухнята“ до голямата сцена: Млади български дизайнери срещат отблизо модния бизнес
Creative Hub е европейски проект, в които взимат участие 20 млади предприемачи
Кюстендилската Браншова организация за текстил и облекло (БОТО) участва в европейски проект за създаване на Creative Hub в подкрепа на младите дизайнери в България, а целта е младите таланти да се докоснат от близо до бранша - „от кухнята“ до голямата сцена.
Creative Hub е проект, финансиран от Европейския фонд за регионално развитие по кохезионната политика на ЕС. Той се реализира съвместно с организации в България и Гърция.
Модният център се намира в Солун и целта му е да подкрепя малки и средни предприятия, както и млади висшисти в модата и свързаните с модата сектори (обувки, кожа, бижута).
В началото проектът среща трудности, тъй като стартът е точно в разгара на COVID пандемията, но след това влиза в ритъм и до днес вече е показал на 20 млади български дизайнери как работи бизнесът – "от кухнята" до голямата сцена.
От БОТО водят 10 от дизайнерите в солунския център, където те имат достъп до специален софтуер с информация за 100-те най-изявени дизайнери в света.
Като част от програмата на посещението на място участниците са имали възможност да се запознаят с дейността на Асоциацията на гръцката модна индустрия, която обединява над 300 фирми от сектор "Текстил, облекло и мода" в Гърция.
Водещ лектор в модния дизайн е представил пред българските младежи последните тенденции при създаването на модни колекции – не само по отношение на цветове и форми, но и продиктувани от връзката с природата, човека и душата. Показани са и много примери за това как се вдъхва нов живот на по-стари дрехи, вкарвайки нотка на сантимент в тях, което отговаря на съвременните тенденции в модата.
Хубаво на хъба е, че един млад дизайнер може да добие пряка представа за бранша и да получи информация, която иначе няма къде да намери. За тях това беше голямо предимство“, разказа пред Economic.bg Йордан Беловодски, изпълнителен директор на браншовата организация.
От българска страна по проекта се провежда и конкурс между дизайнерите. Той е разделен на два етапа – в първия те изработват скици, които на втория трябва да превърнат в готови облекла. След това с готовите модели е проведено модно ревю в Сандански, а за най-добрите има и награди.
Милена Нгуен печели първото място и от организацията, със собствени средства, решават да финансират участието ѝ на „ТексТейлър Експо 2023“ в Пловдив.
Оказа се страхотно преживяване, тъй като се запознахме с дългия, но професионален процес на изработка на кройки, френски бродерии и други приложни изкуства. Преподавателките бяха страхотни професионалисти, опитни в занаята си, което си личеше по прецизността и бързината при изработката на показаните ни техники", разказва тя.
Беловодски обясни, че е много трудно да се навлезе в този бизнес, но идеята на всички в проекта е да продължат напред в бранша, а участието им в него, на първо място, им е дало самочувствие, че могат.
Освен посещението в Гърция и участието в конкурса, благодарение на проекта младите дизайнери срещат и бизнеса отблизо. От БОТО ги водят в производствена фирма от бранша, която изработва готов продукт, и им показват как се разработват моделите, как се работи с материи, откъде ги доставят и какво правят. По време на посещението компанията дори е готова да наеме двама човека от тях като моделиери, давайки им начален трамплин.
Още когато обсъждахме проекта, видяхме възможност част от тези млади хора да се реализират при тях, каза Йордан Беловодски.
Ние искаме да покажем истинското лице на бранша във всички тези проектни инициативи, защото този бранш заслужава. Няма голяма модна марка в света, която да не изработва част от продукцията си в България. Местните фирми са изключително уважавани, защото създават доста качествен продукт на сравнително конкурентни цени", допълва той.
Беловодски обясни, че е много трудно да се навлезе в този бизнес, но идеята на всички участници в проекта е да продължат напред в бранша.
След добрите резултати и идеи от проекта организациите искат да продължат това партньорство и да надградят този проект в новата програма, която ще започне вероятно следващата година.
Съфинансирано от Европейския съюз. Изразените възгледи и мнения обаче принадлежат изцяло на техния(ите) автор(и) и не отразяват непременно възгледите и мненията на Европейския съюз или на Европейската комисия. За тях не носи отговорност нито Европейският съюз, нито Европейската комисия.