Превозвачите у нас не виждат „капитулацията“ на пакета „Макрон“
Победата, която евродепутатът Андрей Новаков обяви преди дни, след гласуваните промени по пакет \"Мобилност\", явно не е пълна

~ 2 мин.
Преди няколко дни евродепутатът Андрей Новаков обяви „пълна капитулация“ на пакета "Макрон", поне що се отнася до транспортния бранш. Неговата еуфория бе породена от гласуването в Транспортната комисия към Европейския парламент, с което поне привидно бе направен компромис към транспортните фирми. Те няма да са задължени да плащат на служителите си по-високи заплати, когато камионите работят на територията на държава с по-високи средни доходи. Освен това комисията по транспорт отхвърли предложението водачите да се прибират у дома "възможно най-често, поне веднъж седмично".
От своя страна в понеделник премиерът на страната Бойко Борисов заяви, че „не е съгласен с тезата, че сме победили Макрон“. На същото мнение се оказват и превозвачите у нас. Националното сдружение на българските превозвачи (НСБП) и Камарата на автомобилните превозвачи в България (КАПБ) излязоха с декларация, с която обясняват, че няма как да си „отдъхнат“ от приетите промени по т.н. Пакет "Мобилност“, тъй като са гласувани текстове, различни от предложените от тях.
Организациите не са доволни от приетите текстове, които предвиждат да не може да се прекарва и намалената седмична почивка в камиона, освен при определени случаи. Другите спорни точки, които бранша подчертава, са:
- Водачите ще могат да прекарват седмична почивка в кабината на превозното средство, когато то е паркирано на място, което отговаря на определени изисквания, но държавите-членки ще могат да прилагат това изискване без значение дали на тяхна територия има такива паркинги или не, е гласувано още на заседанието на комисията.
- Въвежда се задължение превозното средство в период от 3 седмици да има едно товарене или едно разтоварване в страната на регистрация.
- Приравнява се автомобилният превоз с каботажа, когато е извършен на територията на една държава, но е част от международен комбиниран превоз.
„За тези четири пункта разбрахме от нашите представители в Европейския парламент, тези четири точки се оказват отново камъчето, което би обърнало каруцата. Не би следвало да се празнува победа от наша страна, ако соченото по-горе се окаже истина, защото това е пирова победа“, пишат още в декларацията си превозвачите. Според тяхното мнение тези приети промени още повече утежняват правилата за фирмите и шофьорите. Те обясняват, че и двата варианта за прибиране до дома или страната на регистрация са неприемливи и напълно противоречат на духа на Европейското право в частност на свободата на придвижване на хора, услуги, стоки и капитали.
През последните няколко месеца българският транспортен бизнес води силна кампания да бъдат отменени рестрикциите, които пакетът „Мобилност“ предвижда. Въпросът бе повдигнат от премиера Бойко Борисов и по време на срещата на високо равнище в София на 17 май, на която присъстваха лидерите на всички държави от ЕС, както и на 6 държави от Западните Балкани.