Първата половина от виадукта при тунел „Железница“ е почти готова
Цялото мостово съоръжение се очаква да бъде завършено до февруари 2021 г.

© ECONOMIC.BG / АПИ
Предпоследният етап от строежа на платното за София на виадукта, който се изгражда преди тунел „Железница“ на автомагистрала „Струма“, приключи успешно, съобщиха от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ).
Виадуктът се строи по иновативна за България технология – т.нар. потактово избутване на горното строене с хидравлични крикове. Характерното при нея е, че се използва работна площадка за изработване на отделните елементи, които с хидравлична система се повдигат и избутват напред, като всеки един елемент се монтира пред готовия.
До момента са избутани 20 сегмента от платното в посока столицата, като предстои това да се случи и с последния 21-ви сегмент към края на октомври. След това строителите ще започнат изграждането на платното за Кулата, като целта е мостовото съоръжение да бъде завършено до февруари 2021 г. Всички строителни работи протичат без спиране на трафика по Е-79.
Мостът преминава над 6 препятствия – р. Струма, път Е79, съществуващата и бъдещата жп линия, общинския път и над обслужващия път на тунела. Платното за София е с дължина 560 м, а това за Кулата – 510 м. Височината на съоръжението в различните части е между 10 и 18 м, а разстоянието между колоните е в порядъка от 45 до 60 м.
Напредва работата и по прокопаването на тунел „Железница“ – най-дългия пътен тунел, изграждан досега в България, с дължина около 2 км. Вече са достигнати първите 650 м и в двете тръби от северната страна на съоръжението. От южната страна в тръбата за София са прокопани 765 м, а в тръбата за Кулата – 680 м.
Тунелът също се изгражда по нов австрийски метод като се прокопават около 1.5-2 м във всяка тръба и посока на денонощие, а веднага след това се прави първичната облицовка на съоръжението с крепежни елементи, пръскан бетон и анкери.
Строителните дейности започнаха през октомври миналата година и на обекта се работи денонощно, без почивен ден, като целта е той да завърши през март 2022 г. Тунелът ще бъде със системи за енергоефективно осветление, вентилация, видеонаблюдение, пожароизвестяване, интелигентна система за управление на трафика, аварийни SOS кабини, аудио и радио оповестяване, електронна система за контрол на достъпа и т.н. В подучастъка се изграждат площадка за хеликоптери, два моста над Суха река, които са съответно 108 м и 18 м, подпорна стена и др.
Проектът за строителството на тунел „Железница“ на „Струма“ се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г. Участъкът е с обща дължина 4.4 км и е разделен в 3 подучастъка, в това число тунелът, и обслужващ път от двете страни на съоръжението. Отсечката преди тунела, пътувайки от София към Кулата, в която е и виадуктът е с дължина 720 м, а тази след него е 1.4 км. В тази отсечка се изгражда аварийна връзка, която при настъпване на непредвидена ситуация в тунела ще може да отведе движението в посока София по път Е79.