Регионалният министър е против узаконяването на незаконни строежи
Идеята за това бе на служебния министър Иван Шишков и тя трябваше да стане възможна с промени в ЗУТ
Регионалният министър Андрей Цеков ще оттегли от Народното събрание предложението на предшественика си Иван Шишков, което имаше за цел да узакони незаконни инфраструктурни обекти, строени без нужните документи, съобщават от пресцентъра на ресорното ведомство. Става въпрос за обекти като някои лотове от магистрала „Хемус“, язовири и основни ремонти, правени по договори за текущи. Идеята на бившия служебен министър Шишков бе всички те да станат търпими с промени в Закона за устройство на територията.
Универсалният подход трябва да бъде ограничен, за да не се отнесе към огромен брой обекти. Възможните решения трябва да бъдат изследвани внимателно от гледна точка на законосъобразност", каза новият министър на заседание на ресорната парламентарна комисия.
По думите му предстоят обсъждания с браншовите организации, като ще се разчита и на експертизата на народните представители. Министър Цеков изрази очакване в следващия месец да има решение за обектите, за които се знае, че се изграждат без разрешение за строеж, но няма яснота дали съответстват на изискванията.
Припомняме, че законопроектът бе входиран на два пъти от Шишков. Дори в последните дни на служебния кабинет той „настойчиво“ настояваше този път депутатите да приемат промените.
Новият министър Цеков не за първи път изразява мнение срещу въпросния законопроект. Като член на регионалната комисия Цеков също алармираше, че така може да бъде отворена кутията на Пандора, тъй като не е ясно колко обекти ще попаднат в обхвата на търпимост.
Индексация
Приетата методика за индексация създава големи неясноти, които пораждат трудности по прилагането ѝ. Затова като първа стъпка трябва да се направи анализ дали е прилагана правилно и колко са необходимите средства, каза още регионалният министър. Той посочи, че ще се провери дали формулата е приложена правилно от АПИ по договорите за основен ремонт и ново строителство.
Припомняме, че около 276 млн. лв. с ДДС ще струва индексацията по някои от големите инфраструктурни обекти в страна – тунел „Железница“, магистрала „Европа“ и др.
По думите му бюджетът за финансираните от Оперативна програма „Околна среда" проекти може да бъде индексиран до 15%, като от това обаче не могат да се възползват всички бенефициенти. И обясни, че заради необходимостта от одобрение от ЕС на големите проекти, които надхвърлят определена стойност, им е предложена компенсация от порядъка на 3%. Към момента споразуменията между голяма част от изпълнителите и ВиК все още не са подписани. Договори между ВиК оператори и ОПОС също не са подписани и се задържат заради прилагането на методиката. Затова предстои да бъде направен анализ и да се установи каква е сумата, необходима за допълнително финансиране.
Изпълнителният директор на „Български ВиК холдинг" Ирена Георгиева информира, че продължава сключването на споразумения между Управляващия орган на програмата и ВиК операторите и изрази надежда тази възможност да бъде отпушена за всички области, в които се изпълняват мащабните проекти за обновяване на ВиК инфраструктура.
Мегапоръчките за поддръжка на пътища
В началото на следващата седмица се очакват резултатите от възложения от министър Цеков одит на провежданите от Агенция „Пътна инфраструктура" процедури по избор на изпълнители за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа. Те ще бъдат база за вземане на решение дали процедурите да бъдат продължени или върнати. Регионалният министър обърна внимание, че едно ново възлагане ще отнеме най-малко 6 месеца и ще постави в риск поддържането на пътищата през зимните месеци.
Пред депутатите министърът пое ангажимент в следващите месеци да бъде намерено решение за всички забавени обществени поръчки на АПИ. Той обърна внимание, че заради поставяните от възложителя изисквания техническите оферти са с много голям обем и разглеждането им отнема много време, поради което е нужна промяна. Според него при наличие на готови проекти с издадени разрешения за строеж те трябва да са много прости.