Служебният кабинет е платил 292 млн. лв. по порочните инхаус договори
Паричните преводи са за работа по лотове на магистрала „Хемус“, скоростния път Видин – Ботевград и укрепването на две свлачища
За строителството на магистрала „Хемус“, скоростния път Видин – Ботевград и укрепването на две свлачища кабинетът е разплатил над 291.5 млн. лв с ДДС. Преводите са направени след 2 август 2022 г. Дейностите по обектите обаче се извършват по силата на инхаус договори, определяни от правителства в последните години – редовно и служебни – като порочна практика.
Информацията за разплащанията бе изнесена като отговор на регионалния министър Иван Шишков на въпрос на депутата Йордан Терзийски (ПП-ДБ), публикуван на сайта на Народното събрание.
Инхаус процедурите, използвани много от последното правителство на Бойко Борисов, бяха заклеймени като порочни, тъй като се оказа, че Агенция „Пътна инфраструктура“ уж сключва договори за строителстов с държавното „Автомагистрали“, но реално проектите се изпълняват чрез незаконно превъзлагане на частни фирми. Това строителство пък се прикрива с договори за наем на техника и доставка на материали.
Именно заради порочната практика бившият регионален министър Гроздан Караджов отказваше да разплаща дейности за обектите, докато не се намери решение на проблема, тъй като за някои лотове от „Хемус“ нямаше и издадени строителни книжа. През 2021 г. стана ясно, че и огромните аванси, разплатени за аутобана, са изнесени в чували или са отишли за строителството на хотели.
Изглежда обаче всички тези пороци не са спрели служебния кабинет и той разплаща дейностите. Общо изплатената сума до момента възлиза на 291 542 270 млн. лв. с ДДС.
В отговора обаче министърът посочва
държа, преди всичко, да подчертая, че договорите са сключвани, установимо от изложеното, в различен период от време – от 2018 г., 2019 г., до 2020 г., т.е. при друг мандатоносител (ГЕРБ – бел. ред.).“
За какво колко е платено?
За първите шест участъка от „Хемус“ са платени 97 693 616 лв. с ДДС след приспаднат аванс. Разплащането е било извършено за изпълнени дейности по земно-изкопни работи, пътни работи, изграждане на големи съоръжения, малки съоръжения, отводняване и асфалтови работи.
Междувременно напредъкът в строителството на първите три лота – от Боаза до Плевен – е крайно незадоволително. Строителството на трите лота, с обща дължина около 54 километра, трябва да приключи в края на 2024 г., но има забавяне. Дейностите по лот 1 (Боаза – п.в. Дерманци) са изпълнени на около 70%, на лот 2 (п.в. Дерманци – п.в. Каленик) – на около 23% и на лот 3 (п.в. Каленик – п.в. Плевен) – на 47% от заложените работи, става ясно от отговора на министъра.
В него той посочва, че „комплексната забава по физическия напредък“ се дължи на извършени, но неразплатени дейности. Освен това са възникнали и казуси от технически характер, които са „довели до необходикостта от изместване във времето на началото на определени дейности.“
Неосигуряване на регулярно финансиране е довело до забавяне на хода на строителството и респективно е рефлектирало върху изместване на крайния срок за извършване на трите участъка, а именно през 2025 г.“, посочва Шишков и допълва, че лотовете ще бъдат изцяло изградени през втората половина на 2025 г.
От информацията обаче не става ясно каква е разбивката на плащанията и по колко е платено за отделните лотове.
Не е ясно обаче защо министърът разплаща дейности и за лотове, за които МВР изнесе информация, че са свързани с престъпна схема през 2022 г. Платените аванси по тях са изнесени в чували или са отишли за строителството на скъпи хотели, стана ясно от думите на бившия вътрешен министър Бойко Рашков.
Припомняме, че в края на миналата година Шишков коментира, че за да продължи строителството на лот 4, 5 и 6 (бел. р. – за които са платени средства), то вече построените обекти трябва да бъдат обявени за търпими с промени в ЗУТ. За 4 и 5 има одобрени ПУП, минали са и отчуждаване. Лот 6 е на „финала на отчуждаване“, но разрешение за строеж може да бъде издадено едва след приемането на специалния закон, който обаче ще направи „търпими“ всички незаконни инфраструктурни обекти, чиято стойност е над 1 млрд. лв.
Въпросният закон вече бе отхвърлен веднъж от депутатите в 48-ото Народно събрание, тъй като ДНСК не издава актове за незаконно строителство. Шишков обаче не се отказва и промените ще бъдат тема и в 49-ото НС. За да минат по-леко подопечната ДНСК издаде въпросните актове преди седмици, но те се обжалват, така че още не са влезли в сила.
За строителството на скоростния път Видин – Ботевград са изплатени 192 345 130 лв. с ДДС. Разплащането е извършено за изпълнени дейности за земно-изкопни работи, пътни работи, изграждане на големи съоръжения, малки съоръжения, отводняване, асфалтови работи и прилежащи инженерни мрежи.
Припомняме, че при скорошното пускане в движение на полуготови отсечки, заради множеството проблеми при строителството на обекта регионалният министър Шишков дори не посмя да даде срок кога ще е готов целият скоростен път. Министърът обяви през март, че за свършената работа до момента са разплатени 75 млн. лв.
За укрепване на две свлачища кабинетът е платил над 1.5 млн. лв. с ДДС. За свлачището при с. Козар Белене са платени 1 296 893 лв. с ДДС, а за това при третокласния път Първенец – Лилково – 206 630 лв. с ДДС. Първото е укрепено изцяло, но дейностите по второто са спрени през декември заради неблагоприятни атмосферни условия.