Седмични новини: Тръгва концесията на „Топлофикация София“; Допълнителни близо 2 млрд. лв. за БДЖ
Защо милионите от Европа остават неразбрани, а дезинформацията печели; Държавата се съгласи да плаща повече на строителите
© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Кохезия на човешки език: Защо милионите от Европа остават неразбрани, а дезинформацията печели
Кохезионната политика на Европейския съюз често остава неразбрана зад сложната терминология и бюрократичния език на Брюксел, докато дезинформацията заема освободеното пространство. Това е основният извод от специализирано обучение за журналисти в Стара Загора, което постави на масата въпроса – как милиардите за сближаване да не останат просто статистика, а да се превърнат в осъзната полза за региони като Стара Загора, Кюстендил и Перник.
Терзиев е започнал процеса по концесия на „Топлофикация София“
Процесът по стартиране на процедурата за концесия на затъналата в дългове „Топлофикация София“ изглежда е стартиран. Това се разбира от публикация на общинския съветник Борисов Бонев („Спаси София“) във фейсбук. Засега няма нищо официално от Общината или от самия кмет.
Жп превозът на пътници (може би) ще струва с 2 млрд. лв. над планираното
Министерството на транспорта отвори ценовите предложения на участниците в търга за жп превоз на пътниците през следващите 12 години. Данните показват, че частният превозвач „Ивкони Експрес“ разбива мита, че държавната железница вози пътници най-евтино, предлагайки значително по-ниски цени от „БДЖ – Пътнически превози“ за Северна и Южна България. Груби сметки обаче показват, че финансовите претенции на всички участници драстично надхвърлят разчетите на ведомството.
Фискалният съвет: Няма проблем да влезем в 2026 г. без бюджет
Няма нищо необичайно държавата да влезе в нова година без приет бюджет – законът изрично допуска подобна ситуация. В периода 1992 – 1998 г. забавяне в приемането на бюджета е регистрирано шест пъти, като причините се свързват основно с икономическа и политическа нестабилност в страната. През последното десетилетие подобна ситуация е възниквала три пъти, пише в свой анализ Фискалният съвет, отчитайки възможността след падането на кабинета "Желязков" финансовата рамка за 2026 г. да не бъде приета навреме.
Социалният министър изведнъж заобещава реформа в пенсионната система
Министърът на труда и социалната политика Борислав Гуцанов обеща реформа в пенсионната система през следващата година. Тогава се очаква да стане готова Пътната карта за усъвършенстване на пенсионния модел, която, според решение на Народното събрание, трябваше да е готова през ноември. Заявката бе направена след края на дебатите в Народното събрание по редактирания проектобюджет на държавното обществено осигуряване (ДОО), който бе приет на първо четене със 122 гласа „за“ и 89 „против“.
Още натоварване за бюджета: Държавата се съгласи да плаща повече на строителите
Цената на големите инфраструктурни проекти – магистрали, жп линии и ВиК мрежи – е много вероятно да скочи още. Правителството одобри редакция на Методиката за индексация, с която доброволно се отказва от досегашния механизъм, ограничаващ плащанията към фирмите при отпуснати аванси. Новите правила задължават държавата да начислява инфлационни добавки върху пълната стойност на извършената работа, без да намалява сумата заради дадени предварително аванси.
Колко пари очаква да събере МФ от „сивата“ икономика през 2026 г.? (Таблица)
Миналата седмица Министерството на финансите (МФ) представи преправения държавен проектобюджет на България за 2026 г. Една съществена разлика спрямо предходния, вече изтеглен от Народното събрание вариант, е отпадането на увеличението на осигуровките (поне за 2026 г.) и на данък „Дивидент“, както и премахването на задължението за използване на определен софтуер за управление на продажбите (СУПТО) от търговците. Тези мерки обаче бяха сред основните, на които МФ разчиташе, за да събере повече приходи в хазната в следващите години, борейки се със сивата икономика. Отвъд тях, бюджетът, до голяма степен, си остава същият, но с малки ревизии в числата.
Кабинетът осигури с постановление 570 млн. лв. за жп участъка Медковец – Срацимир
Правителството изненадващо осигури близо 570 млн. лв. за модернизацията на жп участъка от Медковец до Срацимир, въпреки че средствата не бяха първоначално разписани в бюджета за 2025 г. На заседанието в сряда кабинетът одобри националното съфинансиране за участъка, който е част от трасето от Видин до София. Парите се осигуряват по стария непрозрачен метод – чрез постановление в последните дни на годината – нещо обичайно за управлението на ГЕРБ.
След 10 години чакане: 6.5 млн. лв. влизат в селата край Кюстендил и още 5 общини
След десетилетие на административни усилия и откази област Кюстендил най-сетне постигна пробив в европейското финансиране за малките населени места. Одобрена е стратегията на новата Местна инициативна група (МИГ), която обединява шест общини – Невестино, Кюстендил, Трекляно, Бобошево, Кочериново и Рила, става ясно от публикация на Община Кюстендил във Фейсбук. На практика така тези населени места ще имат по-лесен и бърз достъп до средства.
Иванов и Караджов изтриха половин милиард лева от пътно и жп строителство
Близо половин милиард лева (485.1 млн. лв.), първоначално предвидени за инвестиции в пътища и жп линии, бяха „изтрити“ от бюджетите за 2026 г. на регионалното министерство, оглавявано от Иван Иванов (БСП), и транспортното ведомство на Гроздан Караджов (ИТН). Драстичното свиване на парите за строителство идва на фона на видимо изоставане в настоящите проекти – капиталовата програма е изпълнена на едва 63%.
България ще избегне процедура по свръхдефицит тази година
България ще успее да покрие „на косъм“ Маастрихтския критерий за финансова стабилност през 2025 г. Изчисленията на Фискалния съвет показват, че тази година страната ни ще завърши с 2.9% дефицит. Ако се добавят и извънредните военни разходи (които по силата на евродерогация няма да влязат в сметките за дефицит), крайният резултат става 3.3%.
Софийското околовръстно остана с недостатъчните 10 млн. лв. за догодина
Едва 10.1 млн. лв. е окончателната сума, която Министерството на регионалното развитие (МРРБ) е заложило за довършването на Софийския околовръстен път през 2026 г. Това се вижда от актуализираната средносрочна бюджетна прогноза, публикувана късно в петък вечерта. Това на практика е второто орязване на средствата за ключовата 8-километрова отсечка само в рамките на месец и поставя под въпрос въобще възможността да започнат съществени дейности за нейното изграждане.
Първичното предлагане на държавни облигации през БФБ може да е факт още през 2026 г.
Първичното предлагане на държавни ценни книжа (ДЦК) през Българската фондова борса (БФБ) може да стане факт още през следващата година. Такава надежда изрази изпълнителният директор на борсата Маню Моравенов по време на събитие на БФБ в понеделник. На него той обясни, че основната причина, поради която до момента това не се е случило, са политическите кризи, а за подобно решение е необходимо институционална съгласуваност.
В новия бюджет министерства получават между 30 и 40% повече пари. Кои са те? (Графика)
Новият, преработен вариант на държавния бюджет за 2026 г. не предвижда истинско намаление на разходите на министерствата. Спрямо стария, вече оттеглен от Народното събрание вариант на план-сметката за догодина, повечето министерства получават с около 2 – 3% по-малко пари, а само 2 структури са с над 10% орязани средства. При сравнение с парите за 2025 г., разходите са значително раздути въпреки замразеното автоматично увеличаване на заплатите в силовите ведомства – т.е. правителството по собствено усмотрение е така разхитително.