Как Летище София може да стане по-печелившо

Сдружението, избрано за концесионер на аеропорта, ще приложи опита си от Мюнхен, където постига добри резултати

Избраният концесионер планира да реновира терминалите с повече търговски обекти, но под формата на отворени пространства, за да не натоварва посетителите. Снимката е от Терминал 2 на Летище Мюнхен.
Избраният концесионер планира да реновира терминалите с повече търговски обекти, но под формата на отворени пространства, за да не натоварва посетителите. Снимката е от Терминал 2 на Летище Мюнхен.
Снимка: Economic.bg/ Авторът
Печалбата на Летище София може да се увеличи значително и която и компания да бъде окончателно определена за концесионер на аеропорта, трябва да си постави това за цел – както за да печели тя самата, така и за да печели българската държава. Това коментираха пред репортер от Economic.bg от наземния оператор на летището в Мюнхен и френският инвестиционен фонд Meridiam, които влизат в консорциума SOF Connect, спечелил концесионната процедура за Летище София. Те обясниха как предвиждат да се повишат приходите и съответно печалбата на аеропорта.

Към момента Летище София се управлява от „Летище София“ ЕАД – еднолично търговско дружество със 100% държавна собственост на капитала. Правата на едноличен собственик на капитала се упражняват от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Според последно публикувания финансов отчет на „Летище София“ ЕАД за периода от 1 януари до 30 юни 2017 г., при общи приходи в размер на 70.7 млн. лв. и общи разходи от 63.4 млн. лв., дружеството е генерирало брутна печалба от 7.3 млн. лв., която след облагането с данъци е 6.5 млн. лв.

В средата на юли тази година транспортният министър Росен Желязков обяви, че френско-германският консорциум SOF Connect, в който водещи партньори са регистрираният в Париж фонд Meridiam и операторът на летището в Мюнхен Flughafen München GmbH, е определен за концесионер на Летище София за следващите 35 години. Офертата му включва годишно концесионно възнаграждение от 24.5 млн. евро и капиталови инвестиции в размер на 608 млн. евро. Предвидено е и изграждане на Терминал 3, при което участие ще вземе и строителната фирма Strabag, стояща зад построяването на Терминал 2. 

Още през същия юли месец останалите четирима играчи, които бяха подали оферти за концесията – Mag Overseas Investments, Aeroports de Paris, Fraport Bulgaria и „ССБ София Еърпорт“ – обжалваха пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) избора на SOF Connect. Сега предстои КЗК да се произнесе по казуса. Ако регулаторът отхвърли жалбите, SOF Connect окончателно ще стане концесионер на Летище София за следващите 35 години. А ако се произнесе срещу избора на френско-германския консорциум, то в София ще трябва да се проведе обществено обсъждане, на което SOF Connect да опита да опровергае жалбите пред КЗК. Обединението може още на този етап да си извоюва концесията, но има вероятност и от продължителни съдебни процедури, преди обявяването на евентуална нова процедура.

Зам.-директорът по „Продажби и маркетинг“ на летището в Мюнхен – Лоренцо Ди Лорето – обясни, че ако концесията на Летище София бъде окончателно възложена на обединението, то първата задача ще бъде преосмисляне и преформулиране на рекламната и бизнес стратегия на българския аеропорт. Ще бъде анализирано както с кои авиокомпании да се сключат стратегически партньорства, така и как да е уреден статусът на търговските обекти в летището – дали да са собственост на концесионера или площта им да е държавна собственост и  да се отдава под наем на частни фирми.



„Ще се стремим към стратегически партньорства, но на първо място ще се фокусираме върху българския национален авиопревозвач Bulgaria Air и превръщането му в стабилен гръбнак за доходността на летището“, каза Ди Лорето. Той посочи, че ще се обсъждат най-различни варианти за стабилизирането на авиокомпанията, включително чрез евентуално партньорство, същото каквото има между Летище Мюнхен и Lufthansa.

Зам.-директорът каза още, че като цяло стремежът ще бъде към надграждане на Летище София от обикновен аеропорт към самостоятелен бизнес център – миниград, в който има всичко, в това число търговски обекти, детска градина, фитнес, ресторанти, бани и т.н. Идеята е, както и в Мюнхен, летището да се посещава не само от пътници, но и от хора от града, които просто искат да си напазаруват, да заведат децата си на ново място и да участват в различни обществени мероприятия, като например тенис съревнования за аматьори, коледни базари. Също така ще се върви към по-голямо „побългаряване“ на летището – продажба на традиционни стоки, промотиране на българските празници и обичаи. За пример беше даден факта, че за да има силно изразено присъствие на баварската бира на летището в Мюнхен, под аеропорта е създадена първата в света пивоварна на летище.



Представителите на Летище Мюнхен са уверени, че един подобен бизнес модел за софийския аеропорт би бил успешен, тъй като опитът им вече е доказал, че той работи. Според данните на оператора Flughafen München GmbH само 54% от приходите на германското летище са от авиационни услуги (таксите на авиокомпаниите за кацане, билетите на пътниците и таксите за обработка на товар), докато останалите 46% от приходите не са пряко свързани с авиацията (те са от пазаруване, продажба на храни и напитки, паркинг и други видове услуги за потребителите).

Като друг признак за успеха на изработения бизнес модел бе посочено, че Летище Мюнхен генерира 1.5 млрд. евро годишен приход, в кампуса му работят над 35 хил. служители, от които над 9600 са наети само от оператора на летището. Въпросният оператор разполага със 17 дъщерни дружества, които му носят приходи, включително за обслужване на самолетите и на пътниците, за обработка на товара, за кетъринг и хотелски услуги, за управление на обекти за търговия на дребно, за паркинг услуги и т.н. Операторът също така е собственик на безмитните зони на летищата, които управлява като така хем си осигурява още приходи, хем избягва прекаленото брандиране с различни марки на отделните части на аеропортите. „Да, можем да поставим по всички стени реклами на най-различни компании, но не се стремим към това, към прекомерни приходи, а към ненатоварващо, приятно потребителско преживяване“, обясни Ди Лорето.



От инвестиционния фонд Meridiam, който е партньор в концесията на Летище Мюнхен и други летища по света и който се очаква да сътрудничи и в София, подчертаха, че другата силна страна в германската оферта е фактът, че сдружението няма да се откаже, ако стане трудно. От Meridiam подчертаха, че инвестират в концесии вече 14 години и до днес не са продали предсрочно нито един обект преди изтичането на срока на концесията. Това е особено важен факт, предвид обстоятелството, че избраният концесионер на Летище София планира да направи основни ремонти на двата съществуващи терминала на аеропорта, а освен това да изгради и трети такъв – задачи, които ще отнемат години. Също така е поет ангажимент на всеки пет години да се прави анализ на обема пътници и авиокомпаниите на летището и евентуално да се стигне до изграждане на втора полоса. Като пример за надеждността на Meridiam Щефан Верман, мениджър „Взаимоотношения с клиентите“ в инвестиционния фонд, подчерта, че компанията е партньор в изграждането NeuConnect Interconnector – първата директна енергийна връзка между Германия и Обединеното кралство. Той отбеляза, че макар неяснотата около Brexit да продължава да е голяма, а освен това във Великобритания да предстоят предсрочни парламентарни избори, Meridiam не се поддава на опасенията за бъдещето на проекта и не се оттегля от него.



Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: приходи | концесия | Летище София | Мюнхен | терминали на Летище София | трети терминал | нова полоса