България губи милиони от забавянето на тол системата

В момента страната ни взема многократно по-ниски такси за преминаване на товарни автомобили от държавите в региона

Снимка: Economic.bg

Забавянето на проекта за електронно таксуване на товарните автомобили ощетява държавата, тъй като в момента България взима многократно по-ниски такси за преминаване на товарни превозни средства от държавите в региона. 

Поръчката е отворена вече повече от една година и се спира с постоянни обжалвания. Междувременно в Сърбия таксите са 10 пъти по-високи от тези у нас, а неефективната система с хартиени винетки позволява злоупотреби и голяма част от дължимите такси не стигат до държавната хазна. 

Интерес да се запази сегашната ситуация имат най-вече тези, които в момента експлоатират системата и прибират десетки милиони от фалшиви и неотчетени винетки.

Проектът за електронно таксуване на товарните автомобили ще даде възможност на държавата да финансира поддръжката на пътната мрежа и изграждането на нови пътища, и то не с приходи от данъкоплатците, а предимно с приходи, събирани от чуждестранни товарни превозни средства.

Държавата може да плаща разходите по въвеждане на системата след като получи повишените приходи от пътни такси. Оценката на Световната банка показва, че за една година държавата ще получава с над 500 млн. лв. повече от пътни такси. Очакваните разходи за изграждането на системата са 200 млн. лв. 

Системата за контрол на плащането на пътни такси предвижда движението на товарните превозни средства да се контролира от 320 фиксирани точки и чрез 50 специално оборудвани автомобили, които засичат номера на всяко товарно превозно средство.

Измерване на теглото на камионите в движение ще се извършва на определени места, като информацията, освен за пътните такси, може да се ползва и от НАП и другите органи, които много лесно могат да установят нарушения, като фиктивен износ на акцизни стоки например.

В повечето държави технологичните решения за електронна система за събиране на пътни такси се изграждат от местни компании, често в сътрудничество с местна телекомуникационна компания. В някои държави като Полша и Чехия, където възлагането е направено към "утвърдени международни доставчици", се планира подменяне на системата.




Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: приходи | тол система | товарни автомобили