AI ще революционизира публичния сектор
Внедряването му обаче се случва бавно и трудно

© ECONOMIC.BG / Pixabay
От решения за транспорт до приложения за видео стрийминг, изкуственият интелект (AI) прониква в почти всички сфери на нашия живот. В това число е и държавната администрация, в която технологията оказва все голямо влияние. Примери за това също са налице.
Имиграционните служби в САЩ например си служат с чатбота Emma, който да отговаря на огромното количество запитвания от граждани, включително и на испански език, освен английския. Спасителният пожарен отряд в Атланта, САЩ, също си служи с технологии за изкуствен интелект, за да успява да проверява приоритетно сградите според нивото на риск от възникване аварии.
При все това, широкото приемане на изкуствен интелект от държавните органи става по-бавно, отколкото в частния сектор. Предвид мащаба на въздействието върху обществото обаче, е важно да се разберат препятствията по пътя на системното му внедряване от правителствата, пише в публикация на сайта си Световния икономически форум.
За големите възможности пред революционизирането на публичния сектор чрез AI технологии, както и за съпътстващите рискове и бариери, ще говорят участниците в първата по рода си у нас и на Балканите конференция по темата. AI&I Conference ще се проведе на 26 ноември в Sofia Tech Park. Събитието се организира от Economic.bg, сп. "Икономика" и Дигитална национална коалицията. Повече за него, лекторите и цялата програма може да видите тук.
Ето и няколко ключови бариери пред възприемането на AI от правителствата:
Ефективно използване на данни
Живеем в дигитален свят и ежедневно оставяме след себе си диря от цифрови данни. През 2017 г. IBM изчисли, че 90% от световните данни тогава са били създадени през последните две години. Проблемът пред организациите – и частните, и публичните – е, че те все още имат повърхностно разбиране за своите активи от данни. Повечето не разполагат и с разработени процеси за управление и сигурност. А без изначално разбиране и последващо менажиране, те няма как да се възползват от AI.
Умения
Специалистите все още нямат необходимите умения, а придобиването на такива за разработването на решения с изкуствен интелект е много по-трудно. Наред с това, нужен е и не малък бюджет. Възпиращо действие оказва и липсата на разбиране за необходимостта от инвестиции в такъв тип умения у самите служители и директори във ведомствата.
AI среда
AI пейзажът е много сложен и непрекъснато се развива. Alibaba, Amazon, Google и Microsoft например доминират при облачните изчисления и заедно представляват приблизително 84% от глобалния публичен пазар. За разлика от него обаче, AI пазарът е по-фрагментиран и на него непрекъснато се появяват нови и малки играчи. Само в Канада през 2019 г. има 800 дружества, занимаващи се с изкуствен интелект, сочи доклад на Deloitte Canada. От тях повечето са с по-малко то 50 служители, а над 50% са били създадени през последните пет години.
Това разнообразие от пазарни играчи, появяващи се навсякъде по света, е всъщност голямо предизвикателство пред правителствата. Малките фирми имат ноу-хау, но пък разполагат с ограничен опит в работата си с държавната администрация, а и изпитват проблеми при изпълнението на мащабни проекти. Правителствата, от своя страна, трябва да намерят как да ги въвлекат, така че да насърчат растежа на индустриалните центрове и те да допринасят за местната икономика.
Тромавост
Всяка организация се изправя пред трудности, когато става дума за възприемане на нови технологии. Публичните субекти обаче са още по-малко пъргави в сравнение с частния сектор. Ведомствата не са така стимулиращи към служителите, когато става дума за поемането на рискове и иновации.