Българският шоколад с добавена реалност предизвика голям интерес

Скоро картичките на iGreet ще бъдат налични в над 14 държави

Вичо Димитров:

Българският шоколад с добавена реалност предизвика голям интерес
6748 ~ 3 мин. четене

Вичо Димитров е основател на българския стартъп iGreet –  първата в света компания за поздравителни картички с добавена реалност. Идеята стартира като курсов проект по време на следването му в университета и днес вече продуктите им излизат извън границите на страната. Последната иновация на iGreet е шоколад с добавена реалност, който се появи на пазара в навечерието на най-романтичния празник 14 февруари. За настоящите бъдещите проекти на иновативната компания, Economic.bg разговаря с Вичо Димитров. 

Г-н Димитров, разкажете ни повече за българския стартъп iGreet?

iGreet е основан в средата на 2015 г. и се занимава с разработването на собствена технология за добавена реалност и приложението й в различни продукти, насочени към крайния потребител. Започнахме с поздравителни картички като първи продукт, който се прие изключително добре от местния пазар. Ние реално сме първата компания в света, фокусирана върху разработването на поздравителни картички с добавена реалност. 

Малко след старта ни в България, успяхме да намерим подходящ партньор за немско-говорещия пазар и в края на 2016 г.  година пуснахме съвместно продукт в Германия, Австрия и Швейцария. По това време също успяхме да намерим и сериозен дистрибутор на продукта ни за целия регион на Централна и Източна Европа – съвсем скоро картичките ни ще бъдат налични общо в над 14 държави.

В навечерието на Свети Валентин представихте шоколад с добавена реалност. Какво представлява той и от къде може да се закупи? Разпространява ли се в търговската мрежа?

Както при картичките, иска ни се да сме пионери в предлагането и на други продукти с добавена реалност. Идеята за шоколада се оказа наистина добра, а реализацията й – много успешна. Първоначално гледахме на този продукт единствено като един доста интересен маркетинг инструмент за популяризиране на технологията и бранда ни. Интересът от страна на потребителите обаче ни накара да започнем да мислим за този продукт в дългосрочен план и съответно да работим в посока постоянно предлагане.

Имаше ли интерес към иновативния ви продукт около 14 февруари?

Да, дори ние самите бяхме изненадани от силния интерес от страна на потребителите – чрез една Facebook публикация и в рамките на едно денонощие успяхме да генерираме близо 150 заявки за шоколада с добавена реалност.

Изнася  ли се вече шоколадът с добавена реалност?

На този етап ни е рано за подобна стъпка – продажбите на хранителни продукти си имат доста специфики, с които ние все още не сме достатъчно добре запознати. За щастие, за шоколада с добавена реалност имаме прекрасни партньори в лицето на ВК Консулт и Дарк енд Милк, които имат необходимия опит за успешната реализация на продукта на местния и скоро, надяваме се, международния пазар.

От къде ще търсите инвестиции за експанзията ви по света?

На първо място, разчитаме на собствените си сили и стратегическите партньорства, които създаваме с подходящи за популяризирането на технологията ни бизнеси, както и, разбира се, на подкрепата на настоящите ни инвеститори. За по-динамично развитие ще разчитаме и на нови инвеститори, които са готови да ни подкрепят и отвъд финансовия аспект на инвестицията – чрез опит, контакти и др.

Лесно ли се намират инвеститори за български стартъп компании и каква е формулата за успешното им развитие?

Според мен финансирането не трябва да е самоцел. По-скоро трябва да се фокусираш и да положиш максимално много усилия, за да докажеш, че идеята ти се приема добре и че може да се развие до реален бизнес. Ако го постигнеш, финансирането може да бъде привлечено много по-лесно или дори да дойде само. Не бих казал, че има правилна формула или лесен път. При всички случаи трябва да се мине през основни етапи, като изчистване на идеята, създаването на продукт, работещ бизнес модел и намирането на подходящ пазар. Като съвет мога да дам, колкото по-бързо се пусне продукта на пазара (дори да не е съвършен или 100% завършен) и се вземе реална обратна връзка от клиенти, толкова по-добре.

Какви нови продукти да очакваме от iGreet?

Идеите за нови продукти при нас не спират, но все още не искаме да обявяваме официално какво конкретно предстои. Нека само кажем, че определено не сме приключили с поздравителните картички, както и с прилагането на добавената реалност по начин, който създава позитивна емоция.

Подкрепи Economic.bg