Кога и как българските фирми използват AI?
Изкуственият интелект се превръща в рутина за бизнеса

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Над 90% от българските компании използват инструменти за изкуствен интелект поне веднъж седмично. По-конкретно, става въпрос за 91% от фирмите, взели участие в годишното проучване на „Телерик Академия“ за степента на навлизане на AI сред бизнеса, цитирано от БТА.
Почти 70% от участниците в изследването подчертават нуждата да разбират как ефективно да прилагат големи езикови модели (LLMs). Макар тези технологии да са най-разпространени сред по-високите позиции и в малки компании, има значителен ръст и при служителите на начални и средни позиции, както и в по-големите организации.
Най-ниска ангажираност с изкуствения интелект се отчита сред по-възрастните професионалисти и тези с най-дълъг опит", става ясно от проучването.
Проучването сочи, че 88% от професионалистите разпознават LLM като основни инструменти за повишаване на ефективността и креативността им, като най-честите техни ползватели отчитат, че спестяват средно по 4.2 часа на седмица. Сред силните страни на LLMs са признати генерирането на текстове, езиковите преводи и анализите на данни.
В търсене на обучения
Резултатите от проучването сочат, че половината от участниците вече са посещавали обучение за употребата на AI в различни области, докато други 24% от специалистите активно търсят курсове в тази посока.
Очаквано, преобладават предпочитанията към обучения в гъвкав формат, като 65% от анкетираните сочат, че предпочитат онлайн курсовe, които могат да следват със собствено темпо.
Все още е налице изоставане
На ниво компания, интеграцията на AI все още изостава спрямо индивидуалната употреба", показва проучването.
Само 42% от вземащите решения споделят, че организациите им прилагат LLM в по-мащабни проекти. Когато става въпрос за инвестиции, 23 на сто от анкетираните посочват високо или много високо ниво на инвестиции в изкуствен интелект, докато един от всеки трима споделя, че вложенията в компанията му са ниски или напълно липсват.
Като основни предизвикателства са посочени липсата на достатъчно време за имплементация и тестване (43%) и качеството на данните (40%), сочи проучването.