Милиони хора ще усетят дълбоката криза с чиповете

Търсенето продължава да надхвърля предлагането и производителите на автомобили вече не са единствените, които страдат от недостига

Милиони хора ще усетят дълбоката криза с чиповете

Снимка: Unsplash

31759 ~ 4 мин. четене
Автор: Economic.bg

Тежестта от глобалния недостиг на чипове върху икономиката се е увеличила през последните няколко седмици и изглежда, че милиони хора ще бъдат засегнати от този проблем, пише CNBC. Полупроводниците се използват във всевъзможни технологии – от компютри и автомобили до четки за зъби и сушилни. Търсенето на ключовите компоненти обаче продължава да надхвърля предлагането и производителите на автомобили вече не са единствените, които изпитват недостиг.

Недостиг на чипове

Южнокорейският технологичен гигант Samsung заяви миналата седмица, че недостигът на чипове се отразява на производството на телевизори и други електрически уреди, а LG подчерта засилващите се рискове.

„Ние също усещаме ефектите от глобалния недостиг на полупроводници, особено при някои конкретни комплекти продукти и производството на дисплеи“, коментира Бен Сух, ръководител на връзките с инвеститорите на Samsung, по време на разговор с анализатори. От думите му стана ясно, че компанията обсъжда с търговците на дребно начини как разпределят уредите спрямо приоритетите.

LG заяви, че „следи отблизо ситуацията, тъй като нито един производител не може да избегне проблема, ако той се задълбочи“, пише The Financial Times.

Ежедневни уреди в риск

Производството на процесори с нисък марж също е ударено. Става дума за такива, които се използват в пералните или хлебопекарните с интелигентен тостер. Въпреки че в момента тези продукти все още се намират, търговците може да се сблъскат с невъзможността да ги предложат на потенциалните си клиенти през следващите месеци.

Че глобалният недостиг на чипове вече излиза извън пределите на автомобилната индустрия и потребителската електроника алармираха и от Whirlpool. През март президентът на компанията Джейсън Ай определи ситуацията като „перфектна буря“.

В опит да избегнат тази буря много компании, особено тези в Китай, които са засегнати от различни видове санкции, увеличават запасите си от чипове. Това обаче прави компонентите още по-трудни за намиране от други фирми.

Автомобилната индустрия остава най-силно засегната

Автомобилният сектор, който разчита на чипове за всичко – от компютърното управление на двигателите до системите за подпомагане на водача, все още е най-тежко засегнат. Компании като Ford, Volkswagen и Jaguar Land Rover бяха принудени да затворят заводи, да съкратят работници и да свият производството си.

Stellantis, четвъртият по големина производител на автомобили в света, плод на сливането между Fiat Chrysler и Peugeot PSA, заяви в сряда, че недостигът на чипове се е задълбочил през последното тримесечие. Главният финансов директор на групата – Ричард Палмър, предупреди, че прекъсването може да продължи до 2022 г.

Някои производители на автомобили оставят на заден план премиум функции в резултат на недостига на чипове. Nissan натисна пауза на някои навигационни системи, докато Ram Trucks временно се отказа от „интелигентно“ огледало за обратно виждане, което следи за слепи зони.

Компаниите за наем на автомобили също усещат ефектите, тъй като не са в състояние да закупят новите превозни средства, които искат. Според съобщенията Hertz и Enterprise, които традиционно печелят от купуването на нови превозни средства на едро и отдаването им под наем, вместо това са прибягвали до закупуване на употребявани автомобили на търг.

„Глобалният недостиг на микрочипове се отрази на способността на цялата индустрия за коли под наем да получава нови поръчки на превозни средства толкова бързо, колкото бихме искали“, коментира говорител на Hertz пред CNBC.

Сложен проблем с много неизвестни

Най-големият производител на чипове в света, TSMC (Taiwan Semiconductor Manufacturing Company), все още смята, че ще може да навакса търсенето от автомобилните производители до юни. Според Патрик Армстронг, главен изпълнителен директор на Plurimi Investment Managers, заяви това звучи изключително амбициозно. Той се аргументира с изказвания от редиците на Ford, BMW, Volkswagen, които алармират за невъзможността да получат необходимите им чипове.

Главният изпълнителен директор на германския производител на чипове Infineon заяви във вторник, че полупроводниковата промишленост се намира в неизследвана територия. Райнхард Плос коментира, че никога не е виждал ситуация като сегашната, в която всички по вертикалата „гърмят“. Според него ще отнеме време, докато търсенето и предлагането се балансират, като прогнозата му е, че проблемът ще продължи да дава отражение и през 2022 г., макар че очаква

по-балансирана ситуация през следващата календарна година.“

Технически суверенитет

Сега нациите са принудени да мислят за това как могат да увеличат броя на произведените чипове. По-голямата част от компонентите се произвеждат в Китай, а след това се нареждат САЩ. На този геополитически фон Европейската комисия заяви, че иска да изгради производствен капацитет, така че Европа да намали зависимостта си от критично важната технология.

Понастоящем на Стария континент се падат по-малко от 10% от световното производство на чипове, което обаче е повече от шестте процента отпреди пет години. Целта на Брюксел е да увеличи този дял до 20%, в името на която се кани да инвестира 20-30 милиарда евро.

Американският технологичен гигант Intel предложи помощта си, но според информацията иска в замяна 8 милиарда евро публични субсидии за изграждане на фабрика за полупроводници в Европа. Пат Гелсингер, главен изпълнителен директор на компанията, се срещна с двама еврокомисари в Брюксел, в това число Тиери Бретон, миналия петък, след среща с германски министри ден по-рано.

Това, което искаме както от правителствата на САЩ, така и от Европа, е да го стане по конкурентноспособен начин, за да ги създаваме (чиповете) тук вместо в Азия“, каза Гелсингер в интервю за Politico Europe.

Коментари: 0