Транспортният министър е недоволен от концесионера на Летище София

Според Георги Тодоров „СОФ Кънект“ не изпълнява поетите ангажименти за модернизация на летището и може да има санкции

Транспортният министър е недоволен от концесионера на Летище София

Снимка: Красимир Свраков

2150 ~ 2 мин. четене
Глория Христова Автор: Глория Христова

Служебният министър на транспорта Георги Тодоров изрази недоволство от концесионера на Летище София – „СОФ Кънект“. Според него на аеропорта все още няма направени подобрения. Констатациите му се базират на скорошна проверка, която е направена на летището. В интервю за БНР той посочи, че очакванията на обществото са свързани с бързи и навременни промени.

Въпреки липсата на сериозен трафик, обслужването на пътници се извършва бавно. Няма промени и в търговските площи, липсват нови удобства за пътниците, а хигиената също не е на достатъчно високо ниво. Тодоров припомни, че скоро ще изтекат първите 100 дни от ефективната дата на концесията и предупреди, че ще има санкции – „такива, каквито са предвидени в концесионния договор“.

Припомняме, че преди седмици Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) подписа договор за заем на стойност 40 млн. евро със „СОФ Кънект“ за модернизация на аеропорта.

През април представители на „СОФ Кънект“ дадоха заявка, че ще обявят конкретни мерки за аеропорта. Намеренията на концесионера са свързани с изграждането на трети терминал до 2030 г. и инвестиции на стойност 624 млн. евро. Въпреки това предишното правителство отложи с 10 години плащането на такси, като оправда решението си с коронакризата и икономическите затруднения за летищните оператори, които тя причинява. Бившият министър на транспорта Росен Желязков тогава коментира, че държавата ще получи дължимите 245 млн. евро на по-късен етап. До момента концесионерът „СОФ Кънект“ е платил само първоначалното концесионно възнаграждение в размер на 660 млн. лв. с ДДС.

Тодоров прогнозира, че въздушният трафик може да се върне на нивата си отпреди пандемията през 2024 г. Служебният министър се надява скоро да се осъществяват и вътрешни полети от Пловдив и Русе.

Това беше едно от обещанията ми към авиационния сектор. Наредбата вече е готова за обществено обсъждане. Ако постъпят нови предложения, те ще бъдат отразени в нея. След като тя бъде факт, минимум 6 летателни площадки ще могат да извършват бизнес полети.“

Желание да възроди вътрешните полети между Русе и София има българската авиокомпания GullіvАіr. За целта има идея за възраждането на летището край село Щръклево. Проучване показа, че над 98% от бизнеса и гражданите биха се възползвали от подобни полети.

По отношение на разпоредените проверки за ремонт на вагони и охрана в БДЖ, Тодоров коментира, че резултатите от звеното за вътрешен одит са предоставени на Агенция за държавна финансова инспекция (АДФИ).

Подкрепи Economic.bg