Все по-умни разговори

След 22 години в хотелиерството Елица Стоилова създаде първа чатбот агенция UMNI и влезе в Акселератора на Промяната

Все по-умни разговори
Татяна Явашева Автор: Татяна Явашева

За повече информация, моля свържете се с виртуалния ни асистент…

Все по-често ще срещаме такива съобщения. Във времето на дигиталната свързаност чатенето ще продължава да е начин на комуникация между хората и връзка с бизнеса. Гласовите асистенти и чатботовете ще се развиват и ще навлизат в нашето всекидневие. Затова и Елица Стоилова създава първа чатбот агенция Umni в България.

Завръщане

През 90-те години Елица Стоилова работи като журналист. После 22 години е в чужбина в сферата на хотелиерството и туризма, като стига до генерален директор на най-големия туроператор и на хотел на о. Сайпан, Марианските острови, в Тихия Океан. Там забелязва, че туристите задават едни и същи въпроси, и започва да намира начини да им осигури предварителен достъп до информация, с което да разтоварва персонала.

Преди близо 3 години Елица се завръща в България. На родна земя решава, че е време да се заеме с нещо ново. Но какво? По стечение на обстоятелствата попада в акселераторската програма на The Founder Institute, където чува правилните въпроси. Така осъзнава, че клиентите очакват все по-бързо решение на своите проблеми, а бизнесът вече не е в състояние да отговори на това по традиционните начини. Когато разбира, че в комуникацията са нужни технологично нови подходи, попада на видео за чатботове - виртуални асистенти на адвокати. Започва да проучва тази технология, бързо преосмисля идеята, с която влиза в акселератора, и стартъпът Umni се фокусира върху виртуалните асистенти.

Екипът

Докато Елица е в акселератора, IT специалисти фенове на идеята й помагат на приятелска основа. Когато се появява първият клиент, тя се обръща към тях, за да направят чатбот. Така се събира истински екип от професионалисти, между които има личностна искра и синергия. Сега с проект за градски чатботове консиержи, които оказват цялостна информационна помощ за населеното място, UMNI участва в стартъп акселератора Next Floor в Залцбург. Същевременно Елица като представител на агенцията влиза и в Акселератора на Промяната 2019, организиран от Нова Броудкастинг Груп и Фондация Reach for Change. В него заедно с Камелия Митева от Био игри работят върху проект за детски образователен чатбот - интерактивно софтуерно решение, което дигитализира и игровизира образователния процес.

Градският чатбот

Един от знаковите проекти на Umni е "Пловдив Сити Консиерж". Това е градски чатбот за Пловдив, своеобразен виртуален туристически офис, който може да бъде намерен във Facebook и извикан за разговор в Messenger. Партньор в проекта е In Your Pocket Bulgaria, клон на един от най-големите европейски дистрибутори на туристическа информация. През QR кода върху техните печатни материали за Пловдив посетителите на града може да се свържат с чатбота. Елица не се съмнява, че занапред градският чатбот ще е важна част от стратегиите за смарт туризъм и умни градове.

По мярка

Бизнесът трябва да има ясна представа какво иска да автоматизира, защото чатботът не е самостоятелно решение, което стои в някоя платформа, а е част от цялостната дигитална инфраструктура на този бизнес. Ботът помага на потребителите, които влизат в контакт с него, като отговаря на често задавани въпроси или като ги асистира в рутинни задачи. Възложителят обаче трябва да систематизира и определи всички функционалности и въпроси, на които трябва да отговаря ботът. Това усилие продължава и след пускането на чатбота, за да може той да „поумнява” и да се превърне в качествен виртуален асистент. Елица обяснява, че чатботовете са толкова умни, колкото бизнесът пожелае. Българска певица вече избра да поддържа комуникацията с феновете си чрез чатбот, разработен от UMNI.

Технологиите продължават да добавят скорост в живота ни. Има ли обаче бъдеще без чатботове? В неделя в планината, когато решите да си направите дигитална детоксикация – отвръща Елица Стоилова.


Надеждният помощник

Ако потокът на комуникацията с клиентите е голям и изобилства от еднотипни въпроси и задачи, чатботът може да е вашият най-надежден помощник в оптимизацията на работата на персонала, икономията на средства и ресурси и подобряването на клиентското преживяване. Той може да води комуникацията от ваше име, да прави резервации, да попълва формуляри, да записва поръчки и да проверява техния статус, да прави реклама на нови продукти. Лошата или ненавременната комуникация носи загуби, затова автоматизацията може да е печелившо решение. Ботът е бърз и неуморим, работи 24/7. Той не е самостоятелен играч, а е лице на бизнеса и е част от неговото цялостно дигитално присъствие и трябва да отговаря на стила на бранда, обяснява изпълнителният директор на UMNI Елица Стоилова.

Чатботовете възникват още през 60-те години на миналия век. Първият чатбот Елиза е психолог, а първият чатбот с изкуствен интелект е създаден през 1988 г. Звездният час на технологията настъпи преди 4 години, когато тя намери приложение в месинджърите с цел автоматизиране на комуникацията с клиентите. На практика това е софтуерно решение, което имитира разговора с човек и е в състояние да предоставя информация под формата на текст, снимка, аудио, видео и друга медия, отговаря бързо, точно, стандартизирано. Може да разговаря на различни езици, интегрира се с други приложения и става незаменим помощник. Ботът може да има характер и дори чувство за хумор, ако бизнесът пожелае това.

Коментари: 0