Ерата на моловете залязва
Пазарът в България е наситен, смятат експерти
Спря строежът на молове в България, сочат данните на консултантските компании за имоти. За 2014 г. страната ни е последна в Европа с малко над 26 000 кв. м., показва изследване на „Кушмън и Уейкфийлд“. Някои обекти са замразени, а други се продават за дългове. За тези, които не са в добро финансово състояние, няма кандидат-купувачи. В момента в България има само един голям проект и това е „Плаза Уест“ в столичния квартал Люлин, но и той е временно замразен. Експертите са на мнение, че пазарът у нас е наситен и няма нужда от повече молове.
Така големите търговски центрове вече не са толкова атрактивни, колкото преди години. Това е видно и от финансовите им резултати, които не са никак впечатляващи, пише „24 часа“. Според данни за миналата година приходите на моловете намаляват, немалка част от тях работят на загуба, падат и цените на наемите. На печалба работят едва 7 от тях.
С най-големи приходи са три столични мола. “The Mall” оглавява класацията с близо 32 млн. лв. за 2014 година. Крайният финансов резултат обаче е загуба от над 4,4 млн. лв. Средната цена за наем в мола е близо 36 лв. на кв. м. месечно.
На следващо място е мол „Парадайз“, чиито приходи са с 11 000 лв. по-малко от тези на „The Mall“. Той завършва със загуба от почти 1,4 млн. лв. Средният наем на кв. м. е 32 лв., което е много по-ниско в сравнение с други големи търговски центрове.
На трето място по приходи е „Сердика“ с 23,27 млн. лв. Цената на наемите е 38 лв. на кв. м. Молът завършва на печалба от над 3 млн. лв. през 2014 година.
Приходите на останалите софийски молове са значително по-малки. Извън София най-големи приходи отчита варненският „Гранд мол“. За 2014 г. те са 23, 176 млн. лв. и търговският център завършва на печалба от 2,16 млн. лв. Мол „Галерия“ в Бургас и „Парк мол Стара Загора“ също отчитат добри приходи.
Най-големи загуби се падат на Мол Варна – над 44 млн. лв. за 2014 г. при приходи от 9,2 млн. лв.