Конфликтът между бившите управляващи бави парите за общините
Служебният кабинет ще прави анализ защо текущите ремонти са станали основни и ще готви промени в ЗУТ, с които да бъдат узаконени инфраструктурни обекти
Финансирането на общинските проекти за пътна и ВиК инфраструктура все още се бави. Причината за това е, че служебният кабинет е наследил от предходния четири различни списъка с общински обекти, които трябва да получат 418 млн. лв. Това заяви служебният регионален министър Иван Шишков в интервю за „Евроком“. По думите му до 10 дни трябва да бъде готов последният, окончателен списък.
Така конфликтът между бившите управляващи, в лицето на „Продължаваме промяната“ и „Има такъв народ“, продължава да хвърля сянка върху проектите, а прозорецът за ремонти все повече се затваря с идването на зимния период.
Припомняме, че бившият регионален министър Гроздан Караджов (ИТН) и ръководството на МРРБ първи изготвиха списък с проекти, които да бъдат финансирани. След последвалия скандал между управляващите коалиционни партньори, бившият премиер Кирил Петков и финансовият министър Асен Василев (ПП) не бяха доволни от класираните проекти. В последствие МРРБ и Министерството на финансите се надпреварваха и изготвиха още 3 списъка. И въпреки че последното класиране, около което се обединиха Петков и Караджов, макар и привидно, бе прието на заседание на Министерски съвет, парите така и не стигнаха до общините.
Когато някой е готов да промени критериите без основание, се е получило това, което наследихме – 4 списъка, последният от които е приет с решение на предишния Министерски съвет“, коментира Шишков.
Той обясни, че окончателният списък, върху който работи служебния кабинет, е на базата на ясни критерии. Водещ е наличието на разрешение за строеж, което поискаха и от НСОРБ. "Ако бяха раздадени 418 млн. лв. без ясни критерии, вероятно в момента щеше да има много по-голямо брожение", коментира Шишков.
Ремонтите на пътища
Според служебния министър е важно да се направи анализ защо текущите ремонти са се превърнали в основни. Шишков обясни, че някои са станали такива заради променени нивелета и определени характеристики на пътя. Очаква се анализът да бъде готов преди съставянето на Народно събрание и след сформирането му да бъде внесен. Министърът изрази готовност да направи промени в наредби, така че още по-ясно да се регламентират границите на текущите и основните ремонти.
Основният проблем е безхаберното отношение на бившите управляващи от ГЕРБ към закона и към начина, по който се инвестира и строи“, каза той.
Шишков допълни, че държавата определя правилата и фирмите е трябвало да избират дали да работят, извършвайки всички ремонти като текущи, или да не работят.
Припомняме, че темата се разгорещи по време на кабинета „Петков“, след като регионалният министър поиска в актуализацията на бюджета да залегнат 3.9 млрд. лв. за ново строителство, но и за текущи и основни ремонти. Бившият премиер Петков обаче заяви, че парите отново ще отидат в "корумпирани фирми". Това сложи и окончателен край на управляващата коалиция, защото ИТН изтегли министрите си.
„Узаконяване“ на инфраструктурни обекти
Служебният регионален министър напомни и за оставения от предишното служебно правителство текст за обявяване на търпимост на инфраструктурните обекти, за които е установено незаконно строителство. Става въпрос за лотове от магистрала „Хемус“, както и за части от пътя „Видин – Ботевград“, които са възложени на държавното дружество „Автомагистрали“, но то е превъзлагало дейностите по т.нар. инхаус процедура на други фирми. Тук влизат и незаконните ремонти на язовири, разкрити от предишните служебни правителства.
ДНСК беше изготвил констативни актове и протоколи за незаконно строителство на част от тях. Считаме, че трябваше да бъдат обявени за търпими, за да не бъде унищожено построеното в полза на държавата, коментира министърът.
Няма да се молим на никой политик да вкарва текст за търпимост. Ще подложим на обществено обсъждане измененията в ЗУТ. Когато има Народно събрание, ще ги внесем", заяви още Шишков.
Министърът ще отмени тълкувателното писмо на предишния министър Гроздан Караджов до главните архитекти, с което им се указва да издават разрешения за строеж като аварийни ремонти на язовирите.
Тунелите „Ечемишка“ и „Витиня“
Другата седмица се очаква да бъде пусната за движение лявата тръба на тунел „Ечемишка“ на автомагистрала „Хемус“ в посока Варна, а до края на месеца трябва да е готова и едната тръба на тунел „Витиня“. Това пък съобщи зам.-регионалният министър Захари Христов в интервю за БТВ.
Припомняме, че заради забавените ремонти на двете съоръжения, служебният министър Иван Шишков смени ръководството на „Автомагистрали“ преди две седмици.