Караджов „спаси“ 35-те мотрисни влака с бюджетни пари
Транспортният министър избра най-скъпата оферта за доставка на машините, които трябваше да бъдат платени на 100% по Плана за възстановяване

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Kонсорциум „Булему“, с участието на френската „Алстом“ и българската „РПВ Инвест“, ще достави 35-те влака, които се финансират със средства по Плана за възстановяване и устойчивост. Това съобщи транспортният министър Гроздан Караджов по време на петъчния парламентарен контрол.
Любопитният момент е, че Караджов е избрал да даде поръчката на участника, който оспори пред Върховния административен съд предишния избор на изпълнител в търга, което накара служебния транспортен министър Красимира Стоянова да не продължи процедурата. Освен това той избира най-скъпата оферта.
Сега Караджов каза, че при встъпването си в длъжност е заварил проектите по ПВУ в критична фаза – оставало е много кратко време, за да бъдат реализирани.
Един от тях бе за тези 35 мотрисни електрически влака“, заяви той.
Припомняме, че преди месец министърът съобщи в парламентарната ресорна комисия, че ще се опита да „спаси“ поръчката. До въпросното спасяване се стигна след интересна каскада от събития, в които участваха двама бивши министри – Георги Гвоздейков и Красимира Стоянова.
За момента обаче не е ясно каква част от поръчката ще покрие Плана за възстановяване и колко ще трябва да плати държавният бюджет. Не е ясно и защо не е намален броят на влаковете, за да влезе поръчката в оставащото време до крайния срок по Плана и да не се натоварва и без това изстрадалият държавен бюджет.
Всичко ще зависи от сроковете на изпълнение на доставките, които вече са още по-нереалистични. Има само 18 месеца до крайната дата за усвояване на средствата по ПВУ – 31 август 2026 г.
Това е отчетено и от назначената Комисия, която оценява документацията в търга, но въпреки становището ѝ поръчката е доведена докрай с избор на изпълнител.
Офертата на избраният консорциум е сред най-високите от всички четири, които бяха подадени. Тя е на стойност над 883 млн. лв., а договореният срок за доставка е 28 месеца – тоест крайният срок се измества за средата на 2027 г.
Европейската комисия прояви гъвкавост относно финансирането и казаха, че ако влаковите композиции бъдат изпълнение до крайния срок – 31 август 2026 г. – ще бъдат 100% за сметка на Плана за възстановяване, а останалите ще бъдат за сметка на бюджета, както било първоначално“, коментира Караджов.
От друмите му ясно се разбира, че бройките, които бъдат доставени до крайния срок по Плана, ще са за сметна на Брюксел, а останалите – за сметка на държавния бюджет.
Хронологията
Търгът, който на практика е продължен от Караджов сега, бе трети опит на бившия транспортен министър Георги Гвоздейков да подсигури подвижния състав. Той бе стартиран преди Великденските празници миналата година с прогнозна стойност от 1.1. млрд. лв. Ресорното ведомство покани за преговори четири компании - полската „Песа“, чешката „Шкода“, консорциум „Булему“, с участници в обединението различни подразделения на френската „Алстом“, както и „Щадлер“. Заложеният срок за доставка още тогава бе 28 месеца.
В края на май месец 2024 г. стана ясно, че е избран изпълнител – полската „Щадлер“ – с предложена цена 642.5 млн. лв. и срок на доставка 28 месеца. Изненадващо обаче месец по-късно компанията се отказа от тази процедура и от друга, свързана с доставката на 7-те двуетажни влака. Министерството тогава цитира Гвоздейков, който прехвърли вината на компанията, като заяви, че е поставила ултимативни изисквания. Най-вероятно обаче проблемът е бил свързан с почти невъзможния срок за производство, доставка и регистриране на влаковете.
След отказа на „Щадлер“ ресорното ведомство избра полската „Песа“ да достави 35-те влака, тъй като тя бе класирана на второ място. Последва обаче жалба от класирания на трето място консорциум – „Булему“. В него участват подразделения на френската „Алстом“ и българската „РПВ Инвест“, която е индиректно свързана с Васил Божков. В същия състав консорциумът участва и в друга поръчка по ПВУ – тази за доставката на 20-те броя едноетажни електрически влака.
По същество в жалбата се твърдеше, че влаковете от другите две компании не отговарят на изискванията на възложителя и че срокът за доставка от 28 месеца на практика е неизпълним и нереалистичен. В новото продължение на поръчката сега обаче става ясно, че консорциумът вече няма проблем с този срок и че ще достави влаковете за това време.
През август Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) излезе с решение, че тези мотиви са неоснователни. Така поръчката стигна до Върховния административен съд. Лично служебният министър Красимира Стоянова се яви на заседанието и поиска жалбата да бъде отхвърлена.
През декември 2024 г. върховните магистрати обаче приемаха мотивите на консорциума и отмениха решението на Антимонополния орган. Съдът върна преписката на възложителя (бел.р. – Министерство на транспорта) за продължаване на процедурата от последното законосъобразно действие, съобразно дадените с мотивите на решението задължителни указания. Това на практика означава, че ресорното министерство може да продължи процедурата от оценката на техническите предложения.
Бившият министър Красимира Стоянова не продължи обаче процедурата заради краткия срок за усвояване на средствата, заложен по ПВУ – август 2026 г. Тя бе на мнение, че няма производител, който да успее да осигури състава за толкова кратко време.
Новото възраждане на поръчката
Настоящият министър обаче явно е на друго мнение. Така с негова заповед търгът е бил възобновен с нови преговори и нова оценка на предложенията. Това става ясно от документация, публикувана преди ден в Регистъра за обществени поръчки.
Още на 27 декември миналата година ресорното министерство е изпратило писма до останалите трима участници в надпреварата - Kонсорциум „Булему“, „Песа“ и „Щадлер“ – с което е поискано да потвърдят валидността на офертите си. Съвсем очаквано обаче „Щадлер“ не го е направила, тъй като тя се отказа от търга, въпреки че бе избрана за изпълнител.
Така реално преговори са се водили само в „Песа“ и консорциум „Булему“. Между 15 януари и 14 февруари тази година министерството е поискало от участници да представят обосновка и доказателства за посочения срок на доставка, информация за налично или не типово разрешение на мотриси, които предлагат. Документацията е предоставена.
Така Комисията, в която участва и бившият министър Красимира Стоянова, но този път вече в роля на директор на дирекция „Правна“, е пристъпила към оценка. Преди това обаче е станало ясно, че вече оставащият срок за доставка на мотрисите е още по-нереалистичен - едва 18 месеца. Въпреки това Комисията не е изискала от участниците промяна в предварително посочения срок за доставка от 28 месеца.
Поради продължителното обжалване на процедурата към настоящия момент предложеният от участниците срок от 28 месеца за доставка излиза извън крайния срок за изпълнение на инвестицията и нейното финансиране – 31 август 2026 г. Изпълнението на доставката извън този краен срок (31 август 2026 г.) ще лиши възложителя от финансовите средства, необходими за изпълнение на поръчката в частта ѝ относно доставката на новопроизведения подвижен състав“, е записано в протокол от работата на Комисията.
„За тази цел срокът на доставката на подвижния състав следва да бъде съобразен с крайния срок за изпълнение и заплащане на инвестицията по Регламента. Това налага доставката да бъде извършена в срок до 31 август 2026 г. (при евентуална дата на стартиране на изпълнението по договора 1 март 2025 г. остават 18 месеца за доставка на подвижния състав)“, се допълва още.
Караджов днес в парламента заяви, че министерството се е допитало до компаниите дали може да изпълнят поръчката за 28 месеца, получили са отговорите им миналата седмица и е станало ясно, че само консорциумът, с участието на „Алстом“, може да се вмести в срока.
Документацията в ЦАИС сочи обаче, че и „Песа“ е заявила, че може да достави влаковете в посочения срок. Проблемът при нея обаче е друг – не е дала подробен график за доставките. Освен това Комисията констатира, че регистрацията на въпросния модел мотриса може да представлява допълнително затруднение, което да удължи срокът на доставка.
Въпреки че част от информацията е изтрита с мотив за наличие на търговска тайна, изрично е посочено, че „според участника…, пълният процес на одобрение на нов тип превозно средства отнема между 14 и 19.5 месеца. Участникът приема, че издаването на типово разрешение ще отнеме 14 месеца…“
Според Комисията обаче „Песа“ не е предоставила доказателства как би се вместила в този срок за регистрация и доставка. Оттам стига до извода, че компанията трябва да бъде отстранена от участие.
В офертата на консорциум „Булему“ обаче няма такива проблеми. Инженерното разработване е стриктно базирано на доставяните мотриси в Румъния, които са аналогични на оферираните.
За всяка бройка е описан производственият процес и заводското изпитване, които е планирано да отнемат 1.5 месеца“, пише в документацията на Комисията.
Допълва се, че дори е посочена възможност за допълнително подобряване на графика с цел съобразяване с финансирането по ПВУ. В следващ момент обаче се споменава, че
участникът планира да реализира поетапно доставките след получаване на типово разрешение с област на употреба България, като това е планирано на партиди по 4 и 3 броя мотриси за период от 10 месеца между октомври 2026 г. и юли 2027 г.“
Комисията е приела, че предоставените графици се вместват в срока от 28 месеца, като класира участникът на първо място. Дори обаче и да се вмества в заложения срок на доставка по процедурата, то не се вмества в крайния срок за усвояване на средствата – август 2026 г. Така е почти напълно ясно, че държавата ще трябва да подсигури финансирането за новите придобивки.
Караджов заяви, че ако няма обжалване на класирането до 10 дни, то избраният изпълнител ще бъде поканен за подписване на договор.