Датските гимназии насърчават използването на AI
Вместо да забраняват използването на генеративен изкуствен интелект за писане на домашните, учителите избират друг подход

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Пет датски гимназии стартираха 2-годишен проект, който ще научи учениците как правилно да се консултират с AI инструменти, като ChatGPT, вместо да ги забранява в класната стая, пише TheMayor.EU. Подходът, възприет от скандинавските учители, е в ярък контраст с общата реакция по света от страна на образователните институции, които бяха ужасени от внезапната популярност на генеративните AI технологии, които можеха да пишат дълги есета и задачи за броени минути.
Очаквано, много ученици са започнали да използват тези инструменти, за да избегнат тежката работа и да изпратят готови домашни, без да учат нищо в процеса.
Мете Мьолгаард Педерсен, учител по английски език в гимназията Хорсенс в централна Дания, обаче, след като забеляза това, решава да предприеме различен подход. Виждайки безполезността в борбата с възхода на технологиите, който е тук, за да остане, тя решава да прегърне промяната и да помогне на учениците си да се подготвят по-добре за нея.
Тя решава да не забранява използването на ChatGPT, което само би имало ефект на създаване на атмосфера на привлекателна мистика около него. Вместо това тя избира да говори с учениците си за това открито и да разработи проект, който да ги научи как да го използват интелигентно, по начин, който превръща тези инструменти в техни съюзници в обучението.
Например, в скорошен час по английски учениците са натоварени да анализират кратка история – първо сами и след това с помощта на AI чатбот. Това се оказва полезно, защото демонстрира както възможностите, така и ограниченията на изкуствения интелект по отношение на човешкия ум.
Погрешно е да се мисли, че основната цел на училищната система е да открива ученици, които мамят“, казва Педерсен, говорейки пред Euronews.
Тя обяснява, че опитът да се надминат AI инструментите чрез откриването им в крайна сметка е безполезен, защото разработчиците ще измислят нови начини да надминат детекторите.
Остава да видим как образователната сфера по целия свят в крайна сметка ще реагира и ще се приспособи към бума на AI инструментите, но със сигурност този датски експеримент може да послужи като модел за разглеждане.