Олег Асенов се връща начело на тол управлението
Под негово ръководство бяха сключени договорите за изграждане и поддържане на тол системата, единият от които ощетява държавата

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
„Националното тол управление“ има нов директор. Рокадата е факт само ден след разпореждането на премиера Росен Желязков, отново през главата на регионалния министър Иван Иванов (БСП), да има кадрови промени в структурата на Агенция „Пътна инфраструктура“. За директор на структурата, която е под шапката на АПИ, считано от 13 февруари, е назначен инж. Олег Асенов.
Той поема една от най-важните структури в Пътната агенция от досегашния временно изпълняващ длъжността инж. Румен Мутафчиев.
Инж. Асенов заема временно поста до обявяване на публичен конкурс за избор на ръководител и трябва да отговори на критиките на премиера, че структурата не се справя с приходната част.
Кой е Олег Асенов?
Олег Асенов е добре познат, тъй като оглавяваше тол управлението от 2019 до 2021 г. и бе член и на Управителния съвет на АПИ по времето на регионалния министър Петя Аврамова от ГЕРБ.
През 2020 г. Асенов бе замесен в скандала с фирмата „Телетол“ на певицата Лиляна Деянова и съдружника ѝ Мартин Димитров. Тогава Асенов, заедно с тогавашния шеф на АПИ Георги Терзийски се оплакаха, че са били заплашвани с уволнение, ако фирмата на певицата не стане национален доставчик на винетки.
Деянова тогава изнесе информация, според която държавата няма достъп до собствената си система, която е изградила. Преди две години това индиректно се потвърди, тъй като стана ясно, че покрай неуредици със собствеността на кода в момента само чешката фирма „Капш“ може да модифицира и поддържа системата.
Припомняме, че АПИ има сключени два договора за изграждане и поддръжка на тол системата. Те са с Консорциум „Капш Трафик Солюшънс“. През 2018 г., по времето на ГЕРБ, консорциумът спечели поръчката за изграждане на системата за 180 млн. лв.
В началото на 2021 г., пак по времето на ГЕРБ, тихомълком АПИ подписа и втория договор с „Капш“ на стойност 140 млн. лв. за „Проактивен мониторинг на системата и надграждане на функции“. Той е 5-годишен и благодарение на него фирмата получава между 26 и 28 млн. лв. годишно.
През целия този процес за тол системата отговаряше именно Олег Асенов. През това време пък АПИ бе управлявана от Георги Терзийски. И двамата бяха махнати от ръководните длъжности, след като ГЕРБ загубиха властта през 2021 г.
През юли 2022 г. доклад на Сметната палата разкри, че именно този договор за „проактивен мониторинг“ е незаконен. През март пък той стигна и до прокуратурата. Тогава проверката на Главна дирекция „Haциoнaлнa пoлиция“ откри данни за нaнeceнa върху държавния бюджет щeтa в ocoбeнo гoлeми paзмepи, ĸaĸтo и зa нeизпълнeниe нa договора.
Договорът бе критикуван и от служебния регионален министър Виолета Комитова, която твърдеше, че държавата плаща милиони само за софтуерната поддръжка, а за АПИ остават разходите по смяна на резервни части.
През 2022 г., когато ресорното ведомство се оглавяваше от сегашния министър на транспорта Гроздан Караджов, той дори имаше идея да редуцира сумата по договора, тъй като цената му не отговаря на предвидената работа. До промени така и не се стигна, тъй като коалиционното правителство „Петков“ падна. Като регионален министър тогава обаче Караджов коментира, че България никога не е имала права над софтуера.
Визитката
Иначе от АПИ посочват, че инж. Олег Асенов е професор по Компютърни мрежи и комуникации и доктор на науките по Информатика и Компютърни науки, Великотърновски университет „Св. Св. Кирил и Методий“. Той е и магистър инженер по Автоматизация и изчислителна техника, Технически университет – Габрово.
Изпълнявал е длъжността директор на Института за перспективни изследвания във Великотърновски университет „Св. Св. Кирил и Методий“, а в периода от 2007 г. до 2016 г. е заемал постовете експерт, доцент и професор във ВТУ. В началото на своята кариера проф. Асенов заема длъжностите главен и старши асистент и доцент в ТУ – Габрово.