„Плеяда от проблеми“ забавя още тунела под Шипка
Регионалният министър Андрей Цеков се надява строителството да започне в края на тази или началото на следващата година
Същинското строителство на тунела под Шипка няма да започне и тази година. Причината са „плеяда от проблемни казуси“, както ги определи регионалният министър Андрей Цеков, които се влачат от година. Заради тях срокът на проектирането на съоръжението се удължава за втори път, след като в началото на 2023 г. бе изместен за първи път.
Че тунелът и работата по обходния път на Габрово тъпчат на едно място стана ясно по време на парламентарния контрол. Регионалният министър заяви, че може да се ангажира единствено с приключване на проектирането, но не и със започването на строителството.
От гледна точка на старта на строителството, не съм оптимист или съм умерен оптимист, че до края на 2024 г. би могло, при благоприятно развитие на съдебните решения и съгласувателните процедури, да започне“, заяви Цеков.
Защо се бави стартът на строителството?
През март 2023 г. стана ясно, че са констатирани грешки в Подробния устройствен план, одобрен още през 2014 г. и Кадастралната карта. Именно заради тях тогава срокът за проектиране бе удължен със 192 дни.
Сега Цеков признава, че през юни 2023 г. са установени явни фактически грешки в кадастралните карти на Габрово и Стара Загора. Съответно те трябва да се изменят, но това към момента
все още не е направено от страна на Агенцията по геодезия към Габрово.“
И в същия месец, без да се обявява публично, срокът на проектирането е удължен за втори път – този път с още 164 дни.
Оказва се обаче, че има и екологични проблеми. Тъй като проектът се финансира по ОП „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г., трябва да се извършат екологични процедури. Цеков разказа, че през 2021 г. Министерство на околната среда и водите е дало становище по екологичната оценка на транспортната европрограма и са определени мерки и условия за изпълнение на проекта. Те предвиждат допълнителни оценка за преминаването на трасето през природен парк „Българка“ и защитени зони на птици.
Тези мерки трябва да са съобразени с Плана за управление на парк „Българка“, заяви министърът.
Получава се така обаче, че на 9 февруари 2023 г. Административен съд – София е отменил решението на Министерския съвет от края на 2021 г., с което е одобрен въпросният план на парка. Цеков обаче не обясни защо се е случило това и с какви мотиви съдът е взел това решение. Единствено посочи, че то е обжалвано пред Върховния административен съд, но
до момента производството не е приключило с влязло в сила решение.“
Въпреки проблемите в тазгодишния бюджет има заделени над 36 млн. лв. По думите на Цеков е сумата е 10% от стойността на проекта. Той не е оптимист, че тя ще бъде усвоена тази година, тъй като това означава строителството да започне най-късно през септември. И увери, че няма риск от загуба на европейски средства, тъй като апликационната форма все още не е подадена и одобрена.
Надявам се, че след излизане от цялата плеяда проблемни казуси ние ще може да започнем в края на тази и началото на следващата година изпълнението и така да усвоим средствата.“
Припомняме, че договорът за инженеринг (бел. р. – проектиране и строителство) бе подписан през юни 2022 г. по време на кабинета „Петков“ с „Консорциум ПСВТ“. В него водещ партньор е „Хидрострой“ АД, като влизат още „Пътни строежи Велико Търново“ АД и „Пътинженерингстрой-Т“ ЕАД.
Те са свързани със строителния бос Велико Желев, който бе арестуван миналата година по сигнал за изнудване и побой на свой служител. Впоследствие бе освободен под парична гаранция от 20 хил. лв. „Хидрострой“ строи и лотове от магистрала „Хемус“ по порочните инхаус процедури, по които частни фирми са получавали огромни аванси, според управляващите от „Продължаваме Промяната“ и „Демократична България“.
Желев спечели почистването и поддържането на пътища в някои райони на стойност над 900 млн. лв. Това се случи, след като новото ръководство в АПИ отмени част от поръчките, стартирани от служебния кабинет, но остави в сила вече спечелените от Желев.
Стойността на проекта за тунел под Шипка е над 358 млн. лв. с ДДС. Той се финансира със средства от ОП „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г. По договор срокът за проектиране е 240 дни, а за строителство – 1280 дни. Така съоръжението, заедно с обхода на Габрово трябва да са готови през 2026 г., но предвид забавянето е ясно, че това няма да се случи.
За разлика от предшествениците си, министър Цеков не спомена абсолютно нищо за това, че тунелът може би няма да може да поеме трафика, тъй като се проектира с една лента за движение във всяка посока. Припомняме, че пръв опасение изказа бившият регионален министър Гроздан Караджов, който не бе доволен от проекта. Служебният ресорен министър Иван Шишков също бе на мнение, че съоръжението е планирано лошо и неправилно.