Проблем за $1 трилион надвисва над фабриките в САЩ

Ефектът „Amazon“ неволно налива масло в огъня

Проблем за $1 трилион надвисва над фабриките в САЩ

Снимка: Unsplash

18038 ~ 4 мин. четене
Глория Христова Автор: Глория Христова

Въпреки че производствената активност в САЩ нарасна до 37-годишен връх през март, индустрията има повече от половин милион незаети работни места. Фабриките се борят да намерят квалифицирани кадри за специализирани позиции като заварчици и машинисти. Производителите дори имат проблеми с намирането на хора за дейности, които не изискват експертни познания.

Недостигът на таланти не е нова тенденция, но се влошава и може да има далечни последици отвъд самата производствена индустрия.

2.1 млн. работни места в производството ще останат незаети до 2030 г., според проучване, публикувано във вторник от компанията Deloitte и Института за производство. Докладът предупреждава, че недостигът на кадри ще навреди на приходите, производството и в крайна сметка може да струва на американската икономика до 1 трлн. долара до 2030 г.

Много е притеснително, че във време, когато работните места са толкова търсени в цялата страна, броят на незаетите производствени позиции на начално ниво продължава да расте", заявява Пол Уелнер, заместник-председател и лидер на американските индустриални продукти и конструкции в Deloitte.

Силен сигнал за бедствие

Производителите казват, че днес е с 36% по-трудно да се намерят таланти, отколкото през 2018 г., въпреки че сега безработицата е много по-висока. Повече от три четвърти от анкетираните ръководители на производства (77%) заявяват, че очакват да имат проблеми с привличането и задържането на работници тази година и след това.

Голям процент от анкетираните дават един и същ сигнал за бедствие – „Не можем да намерим хора, които да свършат работата“, заявяват анкетираните.

Например търсенето на системи за отопление, вентилация и климатизация е много силно в Северна Америка, тъй като бизнесът се отваря отново, а хората надграждат домовете си. „В момента е трудна среда за наемане. Трябва да положим големи усилия", казва Дейвид Гитлин, главен изпълнителен директор на производителят на климатици Carrier, пред CNN Business. Компанията е една от многото, изпутващи затруднения в намирането на служители. 

В крайна сметка недостигът на работници може да действа като спирачка за растежа на индустрията, както и на цялостната икономика.

Роботите няма да заменят хората

Производствените ръководители казват, че част от проблема е, че много млади американци просто не искат да работят във фабрики, отчасти поради опасенията, че голяма част от работата е роботизирана, както и от това, че могат да бъдат преназначени в чужбина.

„Имаме проблем с възприятието. Хората не знаят, че има толкова много незаети работни места или че това са работни места, които искат", казва Каролин Лий, изпълнителен директор на Института по производство, следящ развитието на работната сила. 

„Хората смятат, че това е стационарна индустрия с нисък прогрес и ниско ниво на знания. А това не е така", казва Лий.

В доклада на Deloitte се посочва, че въпреки наплива от 2.7 млн. промишлени роботи, които се използват в цял свят, хората все още са необходими за производството на огромното количество стоки.

Роботите не поемат властта", казва Лий. „Роботът може да вземе кутия и да я премести, но човек може да бъде креативен и да изпревари предстоящото.“

И все пак някои стартъпи се стремят да се възползват от недостига на квалифицирани работници. Path Robotics, стартираща компания от Колумб, Охайо, казва, че е проектирала първата в света наистина автономна роботизирана система за заваряване. Стартъпът обяви, че е набрала финансиране от 56 млн. долара., с които ще разшири дейността си. „Path Robotics решава сложен и критичен проблем у нас, като преодолява разликата между предлагането на квалифицирани заварчици и търсенето“, заяви в изявление Лий Фиксел, основател на Addition, компания за рисков капитал, която ръководи финансирането.

Конкуренция от Amazon

Въпреки че милиони американци остават без работа, докато пандемията продължава, докладът на Deloitte показва, че „много производители не могат да запълнят" позиции на начални производствени сътрудници, които не изискват техническо ноу-хау и плащат доста над федералната минимална заплата от 7.25 долара на час .

Тези позиции – включително монтажници и помощници в производството – изискват само „основно ниво на способности“, като например „следване на указанията, готовност за учене и последващи действия“, се казва в доклада. На теория те биха могли да се заемат от хора, уволнени от сектора на хотелиерството или ресторантьорството, както и от завършилите гимназия.

Производителите обаче са изправени пред тежка конкуренция за таланти от складови и дистрибуторски центрове, които подхранват бума на електронната търговия, воден от марки като Amazon и Chewy. Въпреки по-малко перспективния път за карира в редиците на тези модерни играчи ситуацията задълбочава неравенството между работодателите. 

Човек, работещ в склад, ще се ограничи по отношение на възможността си да расте и да развива уменията си", казва Уелнер.

Разнообразието е от решаващо значение

Но недостигът на кадри не се отнася само до ефекта на Amazon. Производителите имат проблеми с попълването на свободни позиции за хора със средна квалификация, изискваща известно ниво на техническо обучение или приложни умения. Тези работни места включват машини за компютърно и цифрово управление, заварчици и техници за поддръжка и често изискват обучение, лицензиране или сертифициране.

В същото време проучването на Deloitte установява, че всяка четвърта жена обмисля да напусне производствената индустрия, което може да задълбочи проблемите с половото разнообразие. Въпреки че жените представляват почти половината от работната сила в САЩ, по-малко от една трета от производствените специалисти са от нежния пол, се казва в доклада.

Докладът дава няколко препоръки за това как производителите могат да привличат таланти - подобряване на усилията за набиране на персонал от гимназиите, обмисляне на гъвкави графици, които да помогнат за балансиране на работата и личния живот, както и свързване на лидерските качества с разнообразието, справедливостта и показателите за включване.

Производството традиционно е по-старо, по-бяло и по-мъжко“, казва Лий, която произхожда от производствено семейство. "Математически е невъзможно да се състезаваме в бъдеще, без да имаме по-разнообразна работна сила напред."

Коментари: 0